Indul a Déli Körvasút harmadik új megállójának tervezése is: a Népliget sarkában létesítendő vasútállomás legfőbb funkciója az lesz, hogy a Tatabánya, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs vagy éppen Gyömrő, Pécel irányából érkező elővárosi vonatok utasai elérhessék a 3-as metrót az Ecseri úti állomáson, a Volánbusz-pályaudvart, illetve a Népliget térségéből közvetlen kapcsolat nyíljon a vonatok elővárosi célpontjai felé, vagy a jövőben akár vonattal a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. Az Üllői út feletti vasúti hídtól keleti irányba, a Népliget zöld tömbje mellett húzódó peronokról a közeli lakótelepek, irodaházak és a 3-as villamos is megközelíthető lesz.

Fedett, széles és biztonságos peronok fogadják majd az utazóközönséget. A Népliget megállóhoz érkezők pár perces sétával elérhetik a 3-as metrót

A most kezdődő építészeti tervezés során igényesen kell megoldani a helyszín adottságaiból következő kihívást, és védett, kényelmes átszállási útvonalat biztosítani a vasút és a metróállomás között az utasoknak. A cél, hogy minél rövidebben, minél kellemesebb körülmények között, egy fedett sétányon tudjanak átszállni vonatról metróra az utasok. Ezt szolgálja, hogy a 3-as metró felújítása során az Ecseri út állomásnak készül egy új kijárata a belvároshoz közelebbi végén, az Üllői út mentén, és a vasúti megálló elhelyezése is erre keresi a megoldást: a peronok az Üllői úttól északkeletre helyezkednek el, innen közelíthető meg a metróhoz és a 3-as villamoshoz vezető sétány, és itt lesz a helyi buszok megállója is. Ez a kapcsolat kiszolgálja a Bihari utcai és a József Attila lakótelepeket is. A sétány folytatása a vasút túloldalán egyben a Népliget új, déli kapuja is lesz. Ugyanakkor a peronok másik, délnyugati végén is lesz lejárat, erre lehet eljutni majd az új sportcsarnokba és a Népliget melletti buszpályaudvarhoz.

Valóban trendi a látványterveken szereplő Népliget vasútállomás, a peronok alatt földszintes, nyitott végű, levegős és világos az „aluljáró”

A Déli Körvasút bővítése az utóbbi 100 év legjelentősebb fővárosi vasúti fejlesztése. Kelenföld és Ferencváros állomások között harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül. A beruházással a Kormány, a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Zrt. célja, hogy az elővárosi vonatok a budai agglomeráció három régiójából – a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról – a főváros belső területeit érintve Pesten a hatvani, az újszászi és a ceglédi vonalakon folytathassák útjukat, ezzel összekötve az agglomeráció pesti és budai oldalát, Budapest külső és belső kerületeit. A beruházások lezárultával a Kelenföld és Népliget közötti szakaszon a jelenleginél háromszor sűrűbben, tízpercenként követhetik egymást az elővárosi vonatok, ezzel növelve az agglomeráció és a főváros közötti közösségi közlekedési kapacitást, sok ingázó számára versenyképes alternatívát nyújtva az autózással szemben. A fejlesztés új átszállási pontokat hoz létre, ezzel nemcsak a város és elővárosok közötti, hanem a Budapesten belüli összeköttetéseket is erősítve. A Déli Körvasút három új megállója városi léptékű, egyedi építészeti karakterű állomásként jelenik majd meg környezetében, időjárás elleni védelemmel, szolgáltatásokkal, akadálymentes megközelítési útvonalakkal és rendezett előterekkel. A budai oldalon, az Infoparknál létesülő Nádorkert megálló a rohamosan fejlődő városrészt szolgálja ki, itt lehet majd átszállni a rakparton meghosszabbítandó budai fonódó villamosra is. A leendő Közvágóhíd megálló a környező irodai és lakózónák kiszolgálásán túl a villamosokkal és a H6-os és H7-es hévekkel, vagyis a távlati 5-ös metróval hoz létre átszállási kapcsolatot.

A Déli Körvasút fejlesztése a Déli összekötő vasúti híd átépítésével kezdődött a NIF Zrt. beruházásában. A két régi szerkezet helyett három teljesen új épül 425 tonnás acélelemek beemelésével a Dunáról. A vasúti pálya bővítése, a három új megálló, valamint egy Ferencváros állomás kapacitását növelő projekt tervezési fázisnál tart, részben már kivitelezési tender is folyik.

BÍZZA SZAKÉRTŐRE!
A színvonalas művek közül 2020 végén döntöttek és választották ki a továbbtervezésre alkalmas diszpozíciós tervet. A döntésben a Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója vezetésével működő Déli Körvasút Operatív Irányító Testület döntött, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a NIF Zrt. és a MÁV részvételével, Budapest főépítészének egyetértésével. A kiválasztott, a 4-es metró állomásainak tervezésében is referenciát szerzett Spora-Architects a Főmterv és a Paragram irányítása mellett az építési engedélyezési tervek elkészítésére is lehetőséget és megbízást kap. A feladat nemcsak a vasúti megállóra terjed ki, hanem az annak megközelítését segítő közterületekre is, figyelembe véve a ferencvárosi és kőbányai fejlesztési terveket is.