Ugyanakkor kevesebben sérültek meg súlyosan közútjainkon, és a gyermek áldozatok száma is csökkent. A baleset-megelőzési bizottság által ismert adatok szerint január elsejétől szeptember végéig összesen 12 576 személysérüléses közúti balesetet regisztráltak hazánk közútjain, 3,3 százalékkal többet az elmúlt év azonos időszakához képest (12 178 baleset).
A baleseteket súlyosság szerint csoportosítva megállapítható, hogy a halálos kimenetelű balesetek száma 3,2 százalékkal (401-ről 414-re), a könnyű sérüléses baleseteké 5,7 százalékkal (8077-ről 8541-re) növekedett. Ezzel szemben a súlyos sérüléssel járó balesetek számában 2,1 százalékos csökkenés mutatható ki (3700 helyett 3621-re). Szeptember végéig 463 halálos áldozatot követelt a hazai közlekedés (tavaly 432 volt), ezáltal az egy év alatti növekedés mértéke 7,2 százalék.
A halálos áldozatok száma mellett kiemelt baleseti mutató, hogy az év eddig eltelt hónapjaiban 3,1 százalékkal kevesebben sérültek meg súlyosan közútjainkon, mint tavaly ilyenkor (4095-en a tavalyi 4227-tel szemben).
Az ittas baleseteknek az összes személyi sérüléssel járó közúti baleseten belüli aránya 8,4 százalék, ami kismértékű növekedés a tavaly ilyenkor mért 8,3 százalékkal szemben, ugyanakkor évtizedünkben így is a második legkedvezőbb érték (2015 előtt még minden évben 10 százalék feletti arányról számolhattunk be).

A balesetek kétharmadát személyautó-vezetők okozták Illusztráció: Katona Tibor/Zalai Hírlap

A közúti balesetek legfőbb okainak sorrendje nem változott: 31 százaléknál, azaz 3 875 balesetnél a relatív és az abszolút gyorshajtás volt az ok. Ez kismértékű növekedés a tavalyi hasonló időszak 29 százalékához képest. Az elsőbbségi jog megsértése miatt 3123 baleset (25 százalék), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 2197 baleset (17 százalék) történt. A közúti balesetek csaknem kétharmadát, 65 százalékát a járművezetők többségét kitevő személygépkocsi-vezetők okozták, a tehergépkocsi-vezetők a balesetek 7 százalékának, az autóbusz-vezetők pedig az összes baleset 1 százalékának az okozásáért voltak felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya szeptember végén 11 százalék volt – ez megegyezik a 2017. évi időarányos adatokkal, összesen 1398 balesetet okoztak kerékpárral. A motorkerékpárosok 5 százalékkal, a segédmotoros kerékpárosok 4 százalékkal részesedtek a személyi sérüléssel járó közúti balesetekből idén.
Végezetül szeptember 30-ig a személygépkocsi-vezetőként életüket vesztettek száma csökkent (131-ről 130-ra), míg a tehergépkocsi-vezetőként életüket vesztettek száma nőtt, 12-ről 17-re. A gyalogos áldozatok száma 13-mal emelkedett – tavaly 76 volt, míg idén 89 áldozat. Idén eddig eggyel kevesebb gyermek áldozatot követelt a közúti közlekedés. Számuk négy volt a tavalyi öttel szemben.