Az utóbbi hetekben többször is csökkentek az üzemanyagárak, és ez már évek óta így van.  A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került, a gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Ehhez képest a mostani árakkal az autósok viszonylag olcsón tankolhatnak. Érdemes lecsekkolni a holtankoljak.hu oldalt, kiderül, hogy több helyen tényleg meg lehet úszni 300 forint/liter alatt a tankolást dízel kocsival. 2012 óta volt időszak, hogy a jelenlegi összegnél egy százassal többet kellett literenként fizetni. A magas árakat sokszor éppen a dráguló benzin miatt emelték. A mostani csökkenés azonban nem azt jelenti, hogy olcsóbbá válnának a díjak, mert közben más is emelkedett.

A hírportálunknak nyilatkozó szekszárdi szállítmányozó cégek munkatársai azt mondták, hogy évek óta egyre emelkedtek az üzemanyagokon kívüli egyéb költségeik. Ezeket nagyrészt korábbi nyereségükből teremtették elő, magyarul ma kevesebb a profitjuk emiatt. Többen veszteségekről is beszámoltak, így a mostani üzemanyagár-csökkenés csak kompenzálja a korábban elszenvedett károkat.

– Cégünknél csomagdíjak vannak, nem kilométeralapú elszámolás, így biztosan nem változtatunk az árainkon – jegyezte meg az egyik szekszárdi futárszolgálat ügyvezetője. – Úgy gondolom, hogy az üzemanyagárak esése valamelyest kompenzálja az elmúlt évek nehézségeit. Hiszen ne felejtsük el, a fuvarozók költségeit nagyban növelte az útdíj, a biztosítási díj emelkedése és az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszert (ekáer) bevezetése. Az olcsó üzemanyagárak segíthetik a vállalkozások életben maradását, fejlődését. Akinek nyeresége marad, az fejleszt: új kocsit vásárol, bővíti telephelyét, plusz dolgozókat vesz fel, illetve egyéb tárgyi eszközök beszerzésével könnyíti beosztottai munkáját.

Egy szekszárdi taxis szerint drága benzinnél sem emeltek, most sem csökkentenek. Szerinte nem lehet tudni, mikor változik ismét a benzin, gázolaj ára, így egészen minimális csökkenést tudna csak elérni. Arról is beszélt, hogy a különböző kiadásaik – alkatrészek horribilis ára, szervizköltségek – annyira megemelkedtek, hogy emellett eltörpül az árkülönbség. Megjegyezte azt is, az elmúlt évekhez képest a családfenntartással kapcsolatos kiadások is alaposan megnőttek. A közösségi közlekedés – legyen szó az állami ármegállapítással dolgozó vasútról vagy helyközi buszozásról – veszteséges üzem. Az állam és a helyi önkormányzatok is közpénzből támogatják meg a rendszert.

A pénzek árfolyama is befolyásolja

Az üzemanyag azért ilyen olcsó, mert tizenegy éve, 2004 közepe óta nem volt ennyire olcsó az olaj a világpiacon: 36,04 dollárba került egy hordónyi Brent kőolaj. Az áresés oka, hogy december 4-én a OPEC-országok elhagyták a termelési korlátozásaikat, így még több olaj kerülhet ki tőlük a világpiacra, miközben az USA elfogadott egy törvényt, ami alapján újra lehet az országból nyers olajat exportálni. Hogy egy ilyen durva áresés miért látszik meg abban az árban, amennyiért a magyar kutakon lehet tankolni, annak oka az is, hogy az árra a különféle pénzek árfolyama is hatással van.

Az árnak több mint a fele adó

Az üzemanyagok árának több mint felét az adók határozzák meg: literenként 120 forint jövedéki adót fizetünk, ami nagyjából az ár 35 százaléka, a 27 százalékos áfa pedig egy liter benzin árának 21 százalékát teszi ki. Ezek fix összegek, melyeknek semmi köze az olaj világpiaci árához. Ezeken kívül még a kis- és nagykereskedelmi árrés és az a díj határozza meg az árat, amit a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek kell kifizetni. Ez KKKSZ-díj néven szerepel, ami jelenleg 1,5 forint egy liter benzin után, de a szövetség július 1-től már 4,8 forintot fog felszámolni.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!