A fuvarozók viszont adócsökkentést akarnak elérni, az erről folyó tárgyalásokat pénteken elnapolták. Az üzemanyagokra vonatkozó uniós irányelv értelmében az idei évtől már csak olyan üzemanyagok hozhatók forgalomba, amelyek legfeljebb 0,005 százalék ként tartalmaznak, 2009-től pedig már csak olyanok, amelyekben a kéntartalom nem haladja meg a 0,001 százalékot, vagyis gyakorlatilag kénmentesek – mondja Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.

A kétféle minőség adójának eltérítésével a szakma egyetértett, csakhogy a MÁSZ azt szerette volna elérni, hogy a német és osztrák példának megfelelően a jelenleg is szabványos termékeknél változatlan maradjon az adó, a kénmentes benzinek és gázolajok esetében pedig csökkentsék azt. Ausztriában például a kénmentes hajtóanyagok literenként 4 forintnak megfelelő adókedvezményt élveznek. Az Országgyűlés azonban még tavaly, a 2004-es adótörvények elfogadásakor úgy döntött, hogy a hagyományos üzemanyagok jövedéki adóját az idén júliustól megemeli. Így a motorbenzin esetében a jelenlegi literenkénti 103,5 forintról 112, a gázolajnál a mostani 85-ről 90 forintra emelkedik a hagyományos minőség adója. A kénmentes üzemanyagok közterhe nem változik.

Az adóemelés súlyát az olajtársaságok már jó előre csökkentették. Az elmúlt években végrehajtott fejlesztéseiknek köszönhetően ugyanis a térség majdnem mindegyik olajfinomítójában képesek kénmentes üzemanyag előállítására, így július 1-jétől a magyarországi töltőállomásokon kizárólag ilyet értékesítenek majd. Eközben a fuvarozók a végsőkig elszántak, hogy kiharcolják a dízelüzemanyag jelenleg 85 forintra rúgó jövedéki adójának 75 forintra mérséklését. Ha április 20-ig nem sikerül elfogadható eredményt elérni a kérdésben, kénytelenek leszünk az érdekérvényesítés valamennyi törvényes, akár a társadalom egészét érintő eszközét mérlegelni – áll a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének lapunkhoz eljuttatott közleményében.

A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára, Peredi Péter úgy véli, a helyzet kezelhetetlenné vált, ám bízik abban, hogy legfrissebb adataikkal az egyeztetések során a Pénzügyminisztériumnál el tudják érni a gázolaj jövedéki adójának legalább átmeneti, 10 forintos csökkentését. Így bebizonyosodna, hogy helyesen számolnak, amikor az adócsökkentés révén forgalom- és így költségvetési bevételnövekedést valószínűsítenek.

A gazdasági tárcánál is vizsgálják, hogy az adócsökkentés miként hatna a forgalomra, illetve a költségvetés bevételeire – mondta lapunknakTóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. A fuvarozók, valamint a pénzügyi és a gazdasági tárca képviselői pénteken egyeztettek a gázolaj adómérséklése ügyében, megoldás azonban nem született: a tárgyalások folytatódnak. Az Európai Bizottság mindenesetre nem tervezi az üzemanyagok jövedéki adójának felülvizsgálatát. A jelenlegi rendszer 2004-től él, s az adó terén csak minimumszintet határoz meg.