Téli gázolaj. Az átlag autós nem is tud róla, hogy télen más gázolajat tankol, mint nyáron, és néha a Volán társaságok is belefutnak abba a hibába, hogy a nyári gázolajból spájzolnak be télire – aztán meg csodálkoznak, hogy nem indulnak a buszok az első hideg reggelen. De miért is kell kétféle gázolaj? A gondot az jelenti, hogy a gázolajban a hideg hatására kikristályosodnak egyes alkotórészek, amelyek aztán eltömítik a szűrőket, és fizikailag megakadályozzák a motor működését. Különböző adalékokkal lehet növelni az üzemanyag hidegtűrő képességeit, és mindezt idő előtt kell egyfelől fejleszteni, másfelől gyártani. Nagyjából 2-3 hét kell ahhoz, hogy a kutakon is lecserélődjön az üzemanyag, így ennyivel hamarabb már a hideg álló üzemanyagot kell szállítani a töltőállomásokra.

Minderről a százhalombattai finomítóban működő nagyjából 30 fős kutatás-fejlesztés részleget vezető Dr. Holló András beszélt a meghívott újságíróknak. Az egész apropója az új MOL EVO NEO Diesel téli gázolaj, amelyet itt helyben fejlesztettek, a helyi igényeknek megfelelően. A legfontosabb újdonság, hogy a tavalyi télen tapasztalt, szokatlanul hosszú ideig tartó kemény hidegek miatt jelentősen javítottak a gázolaj hidegtűrő képességén. A szabvány (nemzetközi és magyar) – 20 °C-os CFPP (hideg szűrhetőségi határértéket) ír elő, a MOL prémium gázolaja – 31 °C-ot tud. A laboratóriumi mérés egyébként nem elég a vizsgálathoz, a nemzetközileg elfogadott mérési módszer szerint egy 45 mikronos szűrőn keresztül folyatják át a gázolajat – a gyakorlat ezt már meghaladta, ennél finomabb üzemanyagszűrőket is használnak már a modern dízelmotorok. Nincs mese, tesztelni kell, motorban.

Két motor- és egy autó próbapadon mehet a tesztelés egyszerre - és akkor még ott vannak a laboratóriumok Két motor- és egy autó próbapadon mehet a tesztelés egyszerre – és akkor még ott vannak a laboratóriumok

Az összes, MOL által forgalmazott üzemanyag teljesíti a szabványban előírt tulajdonságokat, az EVO NEO gázolaj sokkal többet tud – nem csak az adalékolás miatt, szelektált kőolajból finomítják a prémium gázolajat. Jogos a kérdés, a nem létező üzemanyagot hogyan állítják elő a tesztelés céljára? A fejlesztőrészleg barakkjában megtalálható a finomító kicsinyített változata, ahol nem ezer tonnákban, hanem literekben mérhető mennyiségben készítik az üzemanyagokat kifejezetten e célból. Utóbbi a laborvizsgálatok mellett valós, motorban történő tesztelést is jelent.

Akár -30°C-ig hűt a hidegkamra, ez tényleg megviseli a technikát, a végsőkig tesztelve az üzemanyag, az EVO NEO Diesel tudását Akár -30°C-ig hűt a hidegkamra, ez tényleg megviseli a technikát, a végsőkig tesztelve az üzemanyag, az EVO NEO Diesel tudását

A hidegindítási tulajdonságokat egy, -30 °C-os hőmérsékletig hűtő hidegkamrában vizsgálják, a próbapadon pedig újra és újra ugyanazokat a vezetési ciklusokat futják le az autók – egy dízelmotoros Škoda Octavia és egy Peugeot 406 segítségével vizsgálják a gázolajok tulajdonságait. A bérelt autók felhasználásáról tud a bérbeadó, több éven át nyúzzák ugyanazokat az autókat, az itt dolgozók saját bevallásuk szerint nem vásárolnák meg használtan ezeket az autókat. A km-számlálón olvasható futásteljesítménynél jóval nagyobb igénybevételnek voltak ezek kitéve. Vannak motor-próbapadok is, Mercedes, Peugeot és VW dízelek állnak a fejlesztők rendelkezésére, az új üzemanyag tulajdonságainak régivel való összehasonlítására.

Szemmel tartják a konkurenciát is a gépben lévő üzemanyagok listája alapján Szemmel tartják a konkurenciát is a gépben lévő üzemanyagok listája alapján

De miért kell sokat tesztelni? Az adalékok esetében előfordulhat, hogy azok semlegesítik egymás hatását – az is lehet, hogy csak bizonyos koncentráció esetén. Minden egyes apró változtatást ki kell próbálni. Azt is elmondták, hogy igen, lehetséges olyan üzemanyagot készíteni adalékolással, amely  nagyobb teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást nyújt a kúton kaphatónál, de jellemzően úgy, hogy a termék egyéb tulajdonságai – jellemzően a télen fontos jellemzők – romlanak, nem teljesíti a szabványos követelményeket az üzemanyag. A MOL EVO NEO Diesel esetén igyekeztek minden tulajdonságon javítani.

régen is bérelt autókat vizsgáltak az akkor még Dunai Kőolajipari Vállalat néven futó finomítóban régen is bérelt autókat vizsgáltak az akkor még Dunai Kőolajipari Vállalat néven futó finomítóban

Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért