Kibővített gyárlátogatással emlékezett meg a Magyar Suzuki arról, hogy húsz évvel ezelőtt, 1992 októberében indult be a futószalag Esztergomban. A szokásos körön felül most a minőség-ellenőrzést és a gyakorlóműhelyt is meglátogathattuk.

Először azonban át kellett esnünk az egyszerűsített munkavédelmi oktatáson, hiszen a Suzukinál a „Biztonság az első”, ahogy arra több helyen is emlékeztet felirat a gyár területén belül. A sapka se divatos kiegészítő, azt hivatott megakadályozni, hogy a szabadon lévő hajat bekapják a forgó gépalkatrészek. A tanműhely egy sarok a szerelőcsarnokban, ahol a különféle elektromos csatlakozások összepattintását, nyomatékkulccsal és elektromos csavarozóval való munkát gyakorolhatják a frissen felvett munkavállalók. Mi csak játszottunk, de akinek élesben megy a dolog, ott komoly szintidőket kell teljesíteni. Meg olyanra is oda kell figyelnie, hogy egyszerre mindig öt csavart vegyen a kezébe, így ha elfogy vagy marad a tenyerében munkadarab, akkor tudja, hogy hibázott – ez rögtön az első része a minőségbiztosításnak.

A munka oroszlánrésze azonban a szerelőcsarnok végén található részlegre hárul, ahová 56 másodpercenként érkezik meg egy-egy autó. Itt először is neonfények alatt vizsgálják, tényleg sérülésmentes-e a karosszéria, és azt is ellenőrzik simogatással, hogy a ránézésre jól álló karosszériaelemek tényleg síkban találkoznak-e. Ezt követően egy kanyarral meg is érkezik az autó a próbapadra, ahol először is beállítják a fényszórót, és ha van, bekapcsolják az ülésfűtést. Utóbbinak az értelme, hogy a soron következő gurulópadon a monitoron kijelzett menetciklus (mekkora tempóval, melyik fokozatban haladjon az autó) alatt a minőségellenőrnek az autó összes felszerelését ki kell próbálnia, hogy működik-e, márpedig az ülésfűtésnek kell egy kis idő, amíg bemelegszik. Aki itt dolgozik, az naponta sokszor hajt végig ezen a soron, így már fejből tudja, mikor kell épp 120-szal menni, és mikor kell a tempomattal lassítani, vagy épp a fékkel – közben meg szinte vakon járja végig a keze az összes kapcsolót, próbálja ki a kormány végállásait, a tükörállítást, a kesztyűtartó-fedelet, satöbbi. Olyan nincs, hogy valamit nem próbálnak ki, és a tébláboló újságírók miatt a minőség-ellenőrző pilóták valahogy folyamatosan a dudát nyomták.

Ezt követően jön az esőztetés, és a legyártott autók –minden típusból egyformán – ötöde esetén még a gyári parkoló szélén elhelyezett tesztkört is lefutják. Először is egy nyolcas formában azt tesztelik, nincs-e valami rendellenes zaj vagy ropogás a futómű irányából, majd jön egy fékezés, ahol az a lényeg, hogy ne húzzon oldalra az autó. Majd jön a macskakövekből kirakott, szándékosan rossz minőségű útfelület, ahol az esetlegesen nem megfelelően rögzített csavarok zörögnek. Ha ilyet tapasztalnak, akkor az autó megy javításra, majd újra végigfutja a minőség-ellenőrzési kört. Ilyesmire azonban csak ritkán kerül sor, hiszen rutinos kollégák dolgoznak a szalagon.

Jelenleg egy műszakos munkarendben termel csak az esztergomi gyár, de az S-Cross tanulmánnyal előjelzett új kompakt szabadidő-autótól akkora lökést várnak, hogy januártól újra két műszakban termelnek. Új adalék, hogy az S-Cross nem váltja az SX4-est, hanem kiegészíti azt. Az egyik Esztergomban gyártott autón még egy modellfrissítést is végrehajtanak, azt azonban nem árulták el, hogy a Swift vagy az SX4 lesz-e az áldozat – a Splash nemrég újult meg, ott nincs szükség ilyesmire. A jelenlegi nagyjából 3100 fős állománnyal évi 200 000 autót tudnak előállítani, így ha netán a tervezettnél nagyobb lesz az igény az új kompakt szabadidő-autóra, azt is teljesíteni tudják – az idei 155 000 autó után övőre 180 000 van tervbe véve.

Nagy felbontású képeket az Autó-Motor Facebook oldalán találnak, a Galériában.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!