Teljes útlezárás volt érvényben a 44-es főúton, Cserkeszőlő belterületén nemrég, mert a rendőrség bizonyítási kísérlet miatt korlátozta az adott útszakasz forgalmát. Egy korábban, ugyanazon a helyszínen történt közlekedési baleset helyszínét állította vissza a hatóság. A bizonyítási kísérlet során a rendőrség mesterségesen hozza létre a bűncselekmény körülményeit, mely alapján eldönthető, hogy a vizsgálni kívánt esemény a meghatározott helyen, időben, módon és körülmények között megtörténhetett-e.
Orosz Zoltán százados, a Szolnoki Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának megbízott vezetője honlapunk érdeklődésére elmondta, hogy leggyakrabban a súlyosabb és a halálos kimenetelű baleseteknél, valamint a gyalogos és kerékpáros elütéseknél tartanak bizonyítási kísérletet, és főleg akkor, amikor a láthatóság kérdése merül fel.

– Nem olyan gyakran hajtanak végre bizonyítási kísérletet, a Szolnoki Rendőrkapitányságon például évente kettő és öt között alakul ezek száma - mondja Orosz Zoltán százados, a Szolnoki Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának megbízott vezetője
– Nem olyan gyakran hajtanak végre bizonyítási kísérletet, a Szolnoki Rendőrkapitányságon például évente kettő és öt között alakul ezek száma – mondja Orosz Zoltán százados, a Szolnoki Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának megbízott vezetője

Tehát ha például arra keresik a választ a nyomozás során, hogy láthatta-e a gépkocsivezető az úton átkelő gyalogost vagy az út szélén világítás nélkül kerékpározót. Ezeknél az eseteknél van ugyanis a legtöbb ellentmondás. Azt is megtudtuk, hogy nem olyan gyakran hajtanak végre bizonyítási kísérletet, a Szolnoki Rendőrkapitányságon például évente kettő és öt között alakul ezek száma.
De nézzük, hogyan is zajlik egy bizonyítási kísérlet.
– Olyan időjárást és napszakot kell választani, amely megegyezik azzal, amikor bekövetkezett a közlekedési baleset, és lehetőség szerint olyan körülmények között kell elvégezni a baleset helyreállítását, mint amikor a vizsgált esemény megtörtént. Tehát ugyanabban a napszakban, ugyanazon a helyen és hasonló időjárási viszonyok között – tudtuk meg a századostól.

– Ha van rá lehetőség, akkor az eredeti járműveket kell használni. Ha ez nem lehetséges, akkor ugyanolyan típusú gépkocsival kell lefolytatni a kísérletet. Tehát ha például egy Opel Astra gépkocsival történt a gyalogos elütés, akkor Opel Astra gépkocsit kell vinni a helyszínre.
Ahhoz, hogy a rendőrség munkatársai mindezen információk birtokába jussanak, a bizonyítási kísérlet előtt meg kell tartani a kihallgatásokat és mindenkinek mindenre kiterjedő részletes vallomást kell tennie és tisztázni kell a cselekmény minden lényeges mozzanatát. Ez azért fontos, mert akik részt vettek a balesetben, azoktól tudják meg, hogy mi volt az akkori állapot, amikor történt a közlekedési baleset. Az eljárás során azonban olyan adatokat is beszerez a hatóság, amelyek nem a résztvevőktől származnak.
Megkeresik például az országos meteorológiai szolgálatot, hogy megtudják, a baleset időpontjában milyen időjárási körülmények jellemezték a területet. Így három helyről kapják az információkat: a balesetet okozótól, a balesetet szenvedőtől és egy harmadik féltől.
– Kivonulunk a helyszínre, és az adott útszakaszt megfelelő távolságban lezárjuk a gépjárműforgalomtól – folytatta a bizonyítási kísérlet menetének ismertetését Orosz Zoltán százados. – Előtte azonban felhívjuk a közlekedő állampolgárok figyelmét az útlezárásra, tehát a police.hu-n közzéteszünk minden forgalomkorlátozással kapcsolatos eseményt, amit a helyi média is ismertet. Igyekszünk minél hamarabb feloldani a lezárást, de szem előtt kell tartanunk azt, hogy eredményesen kell elvégeznünk a visszaállítást.

A Szolnoki Rendőrkapitányságon évente kettő és öt között alakul ezek száma. Ilyenkor fontos kérdésekre kaphatnak választ a rendőrök. Képünkön Sinai Frigyes Adorján éppen egy baleseti helyszínelés munkálatait mutatja. FOTÓ: Mészáros János
A Szolnoki Rendőrkapitányságon évente kettő és öt között alakul ezek száma. Ilyenkor fontos kérdésekre kaphatnak választ a rendőrök. Képünkön Sinai Frigyes Adorján éppen egy baleseti helyszínelés munkálatait mutatja. FOTÓ: Mészáros János

A bizonyítási kísérleten mindenkinek meg kell jelennie, aki idézést kap a hatóságtól. A baleset rekonstrukciójában azonban nem ugyanazok a személyek szerepelnek, akik az eredeti esemény részesei voltak, hanem hatósági tanúkat alkalmaznak, vagyis teljesen különálló személyeket, akik akkor találkoznak először azzal a közlekedési balesettel, és így teljesen más szemszögből látják a történéseket.

Tudni akarták, mennyire látszódott a kerékpáros és társa
– Számomra a legemlékezetesebb bizonyítási kísérlet sajnos egy tragikus kimenetelű baleset helyszínének visszaállítása volt, mely korábban történt, de nem a Szolnoki Rendőrkapitányság illetékességi területén – mondta el érdeklődésünkre Orosz Zoltán százados. – Két fiatal kerékpározott az út szélén, és egyiküket elütötte egy mögüle érkező személygépjármű. Ebben az ügyben végeztek bizonyítási kísérletet, hogy megtudják, mennyire látszódott az úttesten kerékpározó fiatal és a társa. Volt egy szemből érkező tanú, aki elmondta, hogy egyértelműen látta a kerékpárost, azonban egy másik tanú azt állította, hogy ő nem látta. Tehát az ellentmondások feloldása miatt volt szükség a kísérletre. A hatósági tanú bevonásával elvégzett rekonstrukció során arra derült fény, hogy a gépjárművezető nem tudta elkerülni az ütközést, mert már csak nagyon közeli távolságból észlelhette a kerékpárost, aki nem viselt láthatósági mellényt és a kerékpárján sem volt világítás. A baleset visszaállításánál több hatósági tanút is alkalmaztunk, valamint szakértők, jogi képviselők is megjelentek a helyszínen, de még az ügyészség képviselői is, így ez egy nagyobb bizonyítási kísérlet volt.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!