– Nagyon sok! – válaszolja tömören Lados László autóbuszsofőr, akit arról faggattunk, mennyi türelem kell az utasokhoz. László 18 éve vezet buszokat Szolnokon, ennyi idő alatt bizony már találkozott sok furcsa, megdöbbentő esettel, kapott az utasoktól hideget-meleget egyaránt.
– Hogy ezeket hogyan reagálom le, sokszor a hangulatomtól függ. Szóváltásba számtalanszor kerültem utassal, ez kikerülhetetlen. Sokan azt hiszik, a busztársaság a francia vasút, amelyik másodpercre pontosan érkezik. Egy szolnoki dugó, baleset, elromlott lámpa miatt általában én vagyok a hibás. Van, hogy humorral kezelem a felháborodást. Nemrégiben például egy magas cén beszélő hölgynek mondtam, ne haragudjon, kávézni voltam, azért nem jöttem időben. Puffogva, csapkodva vonult el, még el is hitte, amit mondtam. A többiek mosolyogva hallgatták a párbeszédünket…
Laci elmeséli, nem minden helyzetet lehet azonban humorral megoldani.
A keddi tréningen egy kolléga arról beszélt társainak, valóban megtörtént, hogy egy őrült az egész buszt sakkban tartotta, késsel fenyegetőzött. Perceken át mozdulatlanul ült a buszban mindenki, míg a rendőrség a helyszínre ért.
– Az én járművömön csak egy kutya okozott rémületet. A kóbor jószág is szeretett volna utazni, az utasokkal együtt lépett fel a buszra. Mire hátrasétáltam, hogy letessékeljem, a kutya meggondolta magát és leugrott. Lehet, hogy rájött, rossz buszra szállt – nevet a sofőr, aki hozzáfűzi, egy kutyát sokkal könnyebb leterelni a járműről, mint egy embert. Főleg, ha az az ember alszik.
– Nemegyszer fordult elő, hogy álmából kellett felrázni valakit. Ezek az utasok igen nehezen ébrednek, azt se tudják, hol vannak és különben is, szeretnének tovább aludni. Éppen három hete történt, hogy a forgalomirányítóval együtt ébresztgettünk valakit. Nem keveset ihatott az utazás előtt. Ha csak alszik, az még a jobbik helyzet. Ha még a rókakomát is magával hozza, az a rosszabb. Ilyenkor azonnal megállok, az utasokat leszállítom, másik buszt kérek.

Az autóbuszvezetőket olyan szituációkra készítették fel, mellyel a hétköznapok során találkozhatnak. FOTÓ: Mészáros János
Az autóbuszvezetőket olyan szituációkra készítették fel, mellyel a hétköznapok során találkozhatnak. FOTÓ: Mészáros János

A legmegdöbbentőbb eset pedig (az elbeszélések szerint) akkor történt, amikor egy túlfűtött és kissé kapatos férfi felháborodásában, hogy a sofőr le akarja őt szállítani a buszról, sztriptízbe kezdett. Amikor már csak egy kisgatyában volt, a buszvezető kihívta a rendőrséget, ő ugyanis nem tudta jobb belátásra bírni őt..
– Ezekből a történetekből is látszik, hogy egy konfliktuskezelő tréning bizony minden kollégának jól jöhet – fűzi hozzá Pásztor József, a KMKK Zrt. koordinációs és szolnoki területi igazgatója.
– Most ötven munkatárs vett részt a képzésen, ha ez hasznosnak bizonyul, tovább bővítjük ezt a létszámot a társaságunkhoz tartozó megyékben is.

Megelőzni az áldozattá válást
– A KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Rendőrfőkapitányság augusztusban kötött együttműködési megállapodást bűnmegelőzési és preventív céllal – mondja Erdős Csaba, a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának előadója. – Ennek kapcsán számos programot indítottunk, melyek az utasok áldozattá válását előzik meg. Ennek egy újabb állomása a tegnapi konfliktuskezelési tréning, melyben az autóbuszvezetőket Balla Tibor, a GOW Egyesület trénere készítette fel olyan szituációkra, mellyel a hétköznapok során találkozhatnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!