Szaporodnak az olyan használtautó-hirdetések, amelyekben hitelátvállalással szeretnék elsózni a tulajdonosok a járművet, gyakran igen fiatal, néhány hónapos autót. A jelenség arra utal, hogy egyre többeknek okozhat nehézséget az autóhitelek törlesztése. A bankok is megerősítik ezt, mind az OTP csoporthoz tartozó Merkantil Bank, mind a Budapest Bank megerősítette kérdésünkre, hogy az utóbbi időszakban nőtt a problémás hitelek aránya, az Erste Leasingnél pedig minden tizedik ügyféllel gondok vannak.

A portfólió-romlásért az ügyfelek romló egzisztenciális és jövedelmi feltételei, illetve az árfolyamváltozások következtében megemelkedett törlesztőrészletek felelősek – állítja a Budapest Bank. A kiút viszont a hitelcsapdából az ügyfél és a bank számára is rögös. A magyarországi autóhitelezési piacon is bekövetkezett ugyanis egy „subprime válság”-szerű jelenség, vagyis az adósok jelentős hányada több pénzzel tartozik már a bankjának, mint amennyit az autója ér.

Ennek egyik oka, hogy a hitelek zömét devizában, és azon belül is svájci frankban vették fel az autósok. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint 95 százalék körül lehet az ilyen kölcsönök aránya, de a Világgazdaság Online által megkérdezett bankok is hasonló nagyságrendről számoltak be. Az ilyen tartozások forintban számolt értéke pedig a forint esésével együtt nőtt, vagyis tavaly nyár óta akár 30 százalékkal is emelkedhetett. A másik probléma, hogy az ügyfelek rendszerint alacsony önrésszel és hosszú futamidőre vették fel a kölcsönüket, az autó értéke viszont a használattal és az újabb típusok megjelenésével gyorsan csökkent, így előbb-utóbb bekövetkezett az, hogy a tartozás összege meghaladta a gépjármű értékét.

2009 január 1-ig maximum 120 hónapra adhattak autóhitelt a bankok, amit valószínűleg sokan ki is használtak. Ennek következtében a lapunk által megkérdezett bankoknál jelenleg az autóhitelek átlagos futamideje 85-86 hónap, és az MNB adatai szerint is a hitelek 83,8 százalékából van hátra még több mint öt év. Hogy javuljon a hitelek minősége, a pénzügyi felügyelet az év elejétől szigorított a szabályozáson, és írta elő ajánlásában, hogy a maximális futamidő 96 hónap lehet, és minimum 20 százalékos önrészt kell produkálnia az ügyfélnek az autóhitelhez.

A hatósági szigorítás bevezetésén túl a finanszírozók közül is többen tovább léptek, és egyéb korlátozásokat is bevezettek. A legdrasztikusabb lépést valószínűleg a K&H Bank tette meg, amely tavaly decemberben úgy döntött, berekeszti lakossági gépjármű-hitelezését. A Merkantil Bank a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) ajánlásait azzal fejelte meg, hogy korlátozta a nem annuitásos, egyenletes törlesztésű kölcsönök kihelyezését, az Ersténél pedig eltűnt a svájci frank alapú autókölcsön. A visszafogott hitelezési kedv az összállományon is látszik. Februárban már nem nőtt tovább az autóhitel-állomány az MNB statisztikái szerint, igaz, még mindig hatalmas, meghaladja a 350 milliárd forintot a négykerekűekre felvett kölcsönök volumene.

A piacon időközben megjelent egy olyan cég is, amely a bedőlt autóhitelekre szakosodott. Az EU Licit nevű vállalkozás nyilvános árveréseken próbálja eladni azokat az autókat, amelyek hitelét gazdájuk már nem képes törleszteni, hátha így jobb árat érhetnek el. Ha azonban az autó értéke nem fedezi a finanszírozó felé fennálló tartozást, valószínűleg egy ilyen árverés sem húzza ki a bajból a megszorult adóst.