Hiába minden erőfeszítés, felvilágosítás, az átlag autós valahogy úgy képzeli, ha azt hallja: nincs járhatatlan út, akkor minden ugyanolyan, mintha, nem tél lenne. Legfeljebb egy kicsit csúszik, de a téli gumi jó, nem régen vette, az autó is komolyan felszerelt (kipörgés-, blokkolásgátlás, stb…), akkor mi baj lehet? A kényelmes érzés tévútra visz, ez szinte biztos, s a legtöbbünk mégis így van ezzel, pedig a vezetéstechnikai szakemberek egybehangzó véleménye a téli vezetés alapelvárásáról, hogy a nagymellényt mindenképpen hagyjuk otthon. Ezt támasztják alá a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság adatai is.

2013-ban húsz olyan közlekedési baleset történt csak megyénkben, amelyek komolyabb anyagi, vagy személyi sérüléssel jártak, s közvetlen visszavezethetők arra, hogy a járművezető nem kellő figyelemmel, s nem a téli útviszonyoknak megfelelően (havazás, havas eső, ónos eső, valamint jeges eső) hajtotta autóját. Orbán Zoltán sajtóreferens tájékoztatása szerint ebből 18 esetben havazott, kétszer ónos eső, vagy jeges eső nehezítette a szerencsétlenül járt autós manőverezését. A tavalyi balesetek többsége könnyebb sérülésekhez vezetett, de az egyik ütközés halálesettel járt. A statisztikából kiderül, hogy a leggyakrabban sebességtúllépés eredményezi télen is közúti balesetek zömét megyénkben, s az is, hogy leginkább arról nem veszünk tudomást, ha az időjárás megváltoztatja az útburkolat tulajdonságait. A második leggyakoribb ok, hogy sebességünket alaposan alábecsüljük ahhoz képest, mennyire keveset látunk a forgalomból intenzív havazás vagy köd miatt. Az idén már jóval kedvezőbben fest a statisztika, hiszen csak egy könnyű sérüléssel járó baleset vezethető vissza arra Somogyban, hogy nem az útviszonyoknak megfelelően vezették a járművet az év eleji havazáskor. A kép igen csalóka, hiszen az idei ősz még egy rendes talaj menti faggyal sem köszöntött be hozzánk. De ez csak időleges állapot…

Magasak az elvárásaink, ha közlekedésről van szó, mivel pontosan kiszámolható közpénzt fordítunk arra, hogy lehetőleg minden időjárási körülmény között el tudjunk jutni egyik helyről a másikra. Mint ahogyan korábban megírtuk, a téli szezon költségei 2013-2014-ben 437 millió forintra rúgtak a Közútnál, egy esztendővel korábban 806 milliót fordítottak a védekezésre. Pedig adott helyzetben nem kizárt: irreálisak sokat akarunk.
Ezt erősítette meg Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. – Egy napokon keresztül folyamatosan szakadó hó esetén a megfeszített munkák ellenére sem biztosítható „fekete” burkolat. A fő feladat télen az utak járhatóságának biztosítása, ez persze a közlekedők szótárában mást jelent – vázolta tömören azt a konfliktust, amit valamennyi autós érzett már, ha hóesésben volán mögé szólította a szükség. Érzékletes lehet a példa, ha egy főúton csak 60 km/órás sebességgel lehet biztonsággal haladni, akkor sokak szerint az már járhatatlannak számít, míg a Közút szakembereinek szótárába az jelenti a járhatatlan út fogalmát, ha arra már nem engedhetnek fel járműveket áthatolhatatlan hóakadály, vagy hófúvások esetén.

Egy munkagép fordulóköre kettő-négy óra, ezalatt 30-80 kilométernyi úton tudják elvégezni a feladatot, ennyi idő alatt, ha folyamatos a hó utánpótlás, a munkavégzés kevésbé látványos. Öt centiméternyi friss hórétegig csak sóznak, efölött jöhet a hó ekézése, amit adott esetben egy nap alatt többször is el kell végezni. Látható tehát, hogy egy egyszerú havazásánál sem pofonegyszerű a megoldás, a hófúvások pedig komoly kihívást jelentenek. Ilyenkor hasonló játszódik le, mint a családi házak járdáinál. Sepri-sepri az ember, s amikor visszanéz, azt tapasztalja, hogy kezdheti elölről. A munkagépek ilyenkor is folyamatosan végzik a hóeltakarítást; a hóvédművek, hófogó rácsok csak 30-40 km/órás szélerősségig fejtik ki hatásukat, afölött már az úgynevezett puffer zóna is megtelhet hóval, így nagyobb széllökések esetén a szél átfújja a havat a rácsokon. A speciális hóeltakrító gépek addig folyamatosan dolgoznak, ameddig a szél el nem áll, vagy csendesedik. Hatékonyan beavatkozni már csak ekkor lehet.

Az ónos esővel járó síkosság megszüntetése szintén embert próbáló feladat. Kisebb eső esetén a megelőzésképpen kijuttatott szóróanyag még kifejtheti olvasztó hatását, viszont intenzívebb ónos eső esetén az eső lemossa az anyagot, így nem biztosítható megfelelően az utak járhatósága. Ilyenkor a Közút is inkább azt kéri a közlekedőktől, hogy semmiképpen ne induljanak útnak.

Somogyban 1666 kilométer közút van a társaság kezelésébe, a téli időjárás viszontagságaival megyénkben a Közút 29 saját és 4 bérelt munkagéppel néz szembe, emellett nyolc hómaró és hat rakodógép, valamint további 127 darab lehívható gép is segíti a munkát. Utóbbi azt jelenti, hogy jellemzően kis- és középvállalkozókkal, mezőgazdasági tevékenységet végző szervezetekkel szerződést kötnek, hogy havaria helyzet esetén őket is bevonhassák a hóeltakarításba, erre jellemzően az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező útjainkon van szükség. Műszakváltásonként 47, de akár 127 fő is dolgozhat Somogyban. Negyedik fokozatban (lásd. keretes írásunk) már szükség lehet gépátcsoportosításokra az ország keleti részéből, amennyiben ott az időjárási körülmények ezt lehetővé teszik.

Hó, hó. hó, mit jelentenek a fokozatok?

Mielőtt hóeltakarító munkagépek lepnék el az utakat, a várható időjárási eseményekről a Közút több forrásból szerzi be információit. Ugyanúgy követik az internetes időjárást előrejelző honlapokat, mint ahogyan figyelik az OMSZ (Országos Meteorológiai Szolgálat) térségi előrejelzéseit. Az útmeteorológiai állomások és Katasztrófavédelmi Főigazgatóság időjárás előrejelzései mellett az útellenőreink is folyamatosan járják a közúthálózatot, így az ő visszajelzéseik alapján is elrendelhetik beavatkozást, amelynek összesen négy fokozata van. Az egyes fokozatra (készenlét) jellemző, hogy a mérnökség teljes területén a hőmérséklet meghaladja a +3 °C-t és ez a következő 24 órában is így alakul. A második fokozat (szigorú készenlét) esetén a hőmérséklet várhatóan +3°C alá csökken, a hóréteg várható vastagsága nem éri el az öt centimétert, részleges vagy teljes síkosság mentesítésre lehet szükség. A harmadik fokozatot akkor rendelik el, amikor a lehullott hóréteg vastagsága meghaladja az öt centimétert vagy a terület egy részén ónos esőre kell számítani. A negyedik, legmagasabb fokozatot folyamatos havazás, 30 km/óránál nagyobb sebességű szél, ónos eső esetén vezethetik be.

Nem véletlen, hogy a rendőrség komoly erőforrásokat mozgat a megelőzés hangsúlyozására a téli időszakban. Honlapjukon (police.hu) közlekedésbiztonsági sorozatot indítottak, melyekben összefoglalják, nem csak az autósok, de a minden közlekedő teendőit a megváltozott viszonyok között, legyen szó a helyes gumiabroncsról, vagy az ablakmosó folyadék ellenőrzéséről.  Látni és látszani kampányuk a napokban is tart, szigorú ellenőrzésük ugyancsak minden közlekedőre kiterjed kerékpárostól a teherautókig. A szakemberek a vezetéstechnikai továbbképzést is melegen ajánlják a sofőröknek, igaz ez nyilvánvalóan sajnos egyelőre csak kevesek kiváltsága lehet Somogyban, a tájékozódásra egy-egy út előtt érdemes áldozni. Ebben a Magyar Közút is kiváló partner, hiszen nem csak honlapjuk (utinform.hu), de  Facebook (www.facebook.com/MagyarKozut) és Twitter (www.twitter.com/magyarkozut) oldaluk is folyamatosan ontja magából az aktuális útinformációt.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!