A listavezető Mol, Shell, OMV és Agip mögül mostanra eltűnt a hazai üzemanyag-kiskereskedelem korábbi középmezőnye. Számos nagy cég (Mobil, BP, Q8, Total, Avanti, Petrom, Aral, Tamoil) az elmúlt években kivonult, utoljára az Esso és a Conoco kútjait vették át az itt maradók. A Lukoil és a Tesco viszont felzárkózott a nagyok mögé. A színesek kútjai nagy márkát képviselnek, drágább üzemanyagot forgalmaznak és több szolgáltatást nyújtanak, mint a rajtuk kívüli fehérek. A Lukoilt azért tekintik egyesek csak „félszínesnek”, mert kisebb lendülettel szállt be a kényelmi szolgáltatások versenyébe. Mások szerint az eredeti Lukoil márkás egységek egyértelműen színesek, a Conocótól tavaly átvett Jet egységei viszont megtartották diszkontjellegüket.


A Tesco kívülállóként és a diszkontpiacról javította fel magát félszínessé. Ám ennek az volt az ára, hogy feladta két évvel korábbi árelőnye nagy részét. Csökkent a fehér Auchan árelőnye is. Hiába kínál olcsó mosást és összpontosít a minél gyorsabb kiszolgálásra, sem tőle, sem az olcsóbban dolgozó Metro-kutaktól nem tartanak a nagyok, mert kevés egységet üzemeltetnek. Megszűnt az Autóklub mintegy negyven egységből álló Klubpetrol franchise-lánca, viszont felfejlődőben a Mabanaft Oil! hálózata.
A piacot évek óta a Mol uralja, részesedése 36 százalék körüli. „355 töltőállomásunk mellé az idén hét újat nyitunk, négyet az M7-es autópálya új szakasza mentén, kettőt az M0-s, egyet az M5-ös mellett” – válaszolt a Világgazdaságnak Bedecs Andrea, a társaság kiskereskedelmi üzletágának a vezetője. (Két M7-es menti kút átadása átcsúszhat 2009-re, ha nem halad az autópálya-építés.) Az autópályák mentén erősít a 190 kutas Shell is Szintai Balázs kiskereskedelmi üzletágvezető tájékoztatása szerint.

A tavaly év végén átadott négy kút után februárban megnyílt az ózdi is. A társaságnak az év végére közel 200 töltőállomása lesz. Az OMV nagyjából megtartja év eleji 174 kútját, vagy csak egy-két egységgel bővül – mondta lapunknak Müller Zsolt hálózati igazgató. De ez csak az egyenleg: év közben bezár kevésbé sikeres töltőállomásokat a cég, helyettük pedig több újat nyit. Az Agip 164 egységet üzemeltet a tavaly megvett Esso kutakkal együtt. Az idén Hatvanban és Berettyóújfaluban nyit újat és több franchise-ről is tárgyal – mondta Nagy István töltőállomás-hálózati igazgató. Itt is folyamatos az ésszerűsítés, vagyis napirenden vannak a kúteladások és -vásárlások.


A Lukoil a tavaly átvett Jet-hálózat átfestésén dolgozik, lapzártánkig nem értünk el nyilatkozót. Cégbírósági bejegyzés szerint 47 telephelye van, a 32 Jet-kúttal együtt tehát 79 töltőállomásnál járhat. A vevőcsábítás erősödő eszközei a kényelmi szolgáltatások. Igaz, míg Szintai Balázs a Shell hatvan éttermét és ugyanennyi autómosóját elsősorban a vásárlói hűség erősítőjének tekinti, hangsúlyozva, hogy éles a verseny, mások az utóbbin érzik a hangsúlyt. Többen is bíznak a gasztronómia csáberejében. A Mol nemrég mutatta be Marché éttermét, az OMV a Bécsi kávézóira büszke, az Agipnak ötven helyen van melegkonyhája, és látni Esso Cafét is. És aki leül enni, már internetezhet is – reméli az ingyenes világhálót kínáló OMV és a Mol. Mindenkinek (a Lukoilnak is) van pontgyűjtő kártyája, de csak az e téren hazai piacvezető Shellről tudni, hányat adott ki 1997 óta: több mint hárommilliót. A Smart kártya bevált a McDonald’sszel való pontbeváltós együttműködésben is. A Mol bevetette az utasbiztosítás és mások mellett a gyógyszer-értékesítést is. Jövőre újabb önkiszolgáló kutakat telepít – most egy van –, és mérlegeli azt is, hogy készpénzzel is lehessen fizetni az automatáknál.


A verseny az idén is a mikropiacokon, azaz az egymásnak versenyt támasztó távolságon belül lévő töltőállomások között folyik. Mindenki mindenkit figyel, de – mint Bedecs Andrea fogalmaz – „az árazásban az adott mikropiac legbefolyásolóbb szereplőjéhez igazodnak”. Egy-egy társaságnak az ország különböző részén lévő kútjai között akár 15-16 forintos árkülönbség is lehet.