A helyzetet a szolgáltató Hungarokombi Kft. aligha éli túl, a ma még a hazai vasutat használó külföldi kamionok pedig vagy átszáguldanak az autópályáinkon napi 10 euróért, vagy elkerülik az országot, és elveszítjük még ezt a tranzitot is. Félmilliárd forint: nagyjából ekkora az a tavaly még élvezett állami támogatás, amelyet az idén már nem kapott meg, így ellehetetlenült a 22 éves hazai ro-la szolgáltatás. A kamionok vasúti szállításának (ro-la) támogatás nélkül is életképesnek kellene lennie, de ehhez már be kellett volna vezetni a kamionok úthasználatával arányos elektronikus útdíjat.

A ro-la forgalom éppen az e-útdíj bevezetésének késlekedése miatt kapott 2007-2011 között évente csökkenő mértékű, és Brüsszellel is egyeztetett támogatást. Ennek induló éves nagysága 900 millió forint volt. Közvetlenül a MÁV pályavasút üzletága gazdálkodott vele, a pénz igénylés útján a MÁV Cargóhoz (új nevén a Rail Cargo Hungáriához) folyt be. A támogatás hiánya végső soron a vasúti áruszállítóknál okozott bevételkiesést.

„A szakma szerette volna, ha a ro-la még az idén, esetleg 2013 első felében is kaphatna valamilyen segítséget, az e-útdíj 2013. július 1-jei bevezetéséig. Az illetékes döntéshozók egyetértettek az érveinkkel, de pénzhez végül nem jutottunk” – válaszolt a Világgazdaságnak a hazai ro-la forgalmat szervező és lebonyolító Hungarokombi Kft. ügyvezető igazgatója. Tomcsányi István szerint már az is elég lenne, ha a kamionokat szállító vonatok kedvezményt kapnának a pályahasználati díjból, amely egyébként Magyarországon uniós összevetésben is az egyik legmagasabb, miközben egyes országokban egyáltalán nem kell pályahasználati díjat fizetni.

Ám a szakma sem további támogatást, sem díjkedvezményt nem kapott. A Hungarokombinak így elszállított kamiononként 80-100 eurós hiánya keletkezett, a cég évi mintegy 30 ezer kamiont továbbított. Ezért a tulajdonosai úgy döntöttek, hogy december 9-től, a téli menetrend életbe léptével megszüntetik az ország egyetlen, Kiskundorozsma és az ausztriai Wels közötti ro-la járatát. Leáll a Trento-Regensburg vonalon is a ro-la szolgáltatás, a többi ausztriai vonalon azonban fennmarad, mert az osztrák kormány továbbra is ad némi segítséget. A végső döntést a veszteséges tevékenységeitől megváló, közvetett résztulajdonos, az osztrák ÖBB állami vasúttársaság mondta ki.

December 9-től a Magyarországon évente áthaladó, több százezer, jórészt török, bolgár és román kamion – amelynek egy része eddig vasúttal tette meg az itteni szakaszt – vagy az autópályákat veszi igénybe, vagy elkerüli az országot. Az autópályát választók egy 10 eurós napijegyért rongálhatják az útjainkat és szennyezhetik a levegőnket. A többiek közúton (például Szerbián keresztül) vagy hajón, (például) Trieszt felé kerülnek el majd minket. Ezeknek később már igencsak versenyképes árat kell a magyarországi vasútnak kínálniuk, ha vissza akarják csábítani korábbi ügyfeleiket.

Erre azért kicsi az esély Tomcsányi István szerint, mert a közúton erősebb a verseny, jobban csökkennek a szolgáltatások árai, a vasút viszont olyan szigorúan szabályozott, hogy kedvezményeket is nehezebben adhat. Ráadásul a komphajó egyre vonzóbb, a török kamionoknak már amúgy is a fele ezt használja, nyugat-európai célpontjainál.

Műszaki, jogi feltételek

Vasúton nem csak teljes kamion szállítható, hanem annak egy-egy része, például pótkocsija, vagy konténerszerű csereszekrénye is. Ebben az esetben viszont speciális daruval emelhető közúti járművekre van szükség és a célterminálról meg kell szervezni a sokszor több lerakóhelyig történő kiszállítást is. A teljes jármű továbbítása mellett viszont az szól, hogy a ro-lát minden kamionnal egyszerűen igénybe lehet venni és a nem EU tagországból érkező gépkocsivezetők is a célig tudják fuvarozni a kamiont. A különlegesen alacsony építésű, a sínkoronától 40 centiméterre lévő rakfelületű kocsikból álló vonatra átlagosan 27 kamion gördülhet fel. Mivel mostanra a ro-la vált a Hungarokombi kizárólagos szolgáltatásává, olyan nehéz helyzet alakult ki, amit a cég valószínűleg nem él túl. Mégis korai lenne temetni a kombinált fuvarozást. Tomcsányi István szerint az ezzel foglalkozó szakemberek elhivatottak, s remélik, hogy az európai és magyar közlekedéspolitika kiemelt célkitűzése Magyarországon is újra fejlődésnek indul.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!