Eredendően 2012-re tervezték az illetékesek az új KRESZ életbe lépését, ám a szakemberek szerint jó, ha az idei esztendő végére sikerült megújítani az 1975-ben hatályba lépett, s azóta negyvenegyszer módosított szabályzatot. Melyet legutóbb tavaly tavasszal módosítottak jórészt a gyermekek védelmében: bővült és szigorodott a Gyermekek-tábla hatásköre, bevezették a gyermekszállító autóbusz fogalmát, s fel- és leszállás idején nem lehet megelőzni az iskolabuszokat. Emellett változtak a büntetési tételek is, szabálysértési eljárásban 5-150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal lett sújtható az autós. A jelenlegi, egyelőre még egyeztetés alatt álló – s valamikor a tavasszal érvénybe lépő – változtatások is elsősorban a balesetek kiküszöbölését segítenék. A gyorsforgalmi utakon a torlódásoknál – dugóknál – gyakori ráfutásos balesetek megelőzése érdekében vezetnék be a vészvillogó használatát. Az ilyen jelzést sokan már eddig is használták, főként, akik gyakran jártak külföldre, ugyanis Nyugat-Európában ez bevett módja a dugók jelzésének.
– Teljes mértékben egyetértek ezzel a változással – mondta Bajer Nándor, a Magyar Autóklub (MAK) felügyelő bizottságának elnöke. – A vészvillogózás ilyen esetekben egyezményes nemzetközi jelzés, s bizonyíthatóan csökkenti a balesetek számát.

Hasonlóképpen a koccanásos ütközések elkerülése érdekében tennék kötelezővé, hogy számláló mutassa, mennyi idő van még hátra a forgalomirányító lámpák piros és zöld fényjelzéseiből. Jelenleg ez a fajta megoldás szintén csak választható, igaz a forgalmasabb helyeken – Somogyban például a nagyobb kaposvári csomópontokban, illetve a Balaton-parton több helyütt – már régóta alkalmazzák. Szintén egységesítést igényelnének a közlekedési táblák is, ugyanis az elmúlt közel négy évtized során megannyi, különböző méretű tábla került ki az utak mellé, nem beszélve a helyi jelzésekről. A nagyjából tucatnyi, a jelenlegi szabályozásnak megfelelő különféle közúti jelzést egységesítenék a jövőben, s ettől csak a városképi okokból kihelyezett egyedi táblák – például buszmegállók, taxiállomások – térhetnének el. Emellett egy uniós gyakorlatot átvéve az út melletti egyházi létesítményekről kihelyezett jelzések adhatnának tájékoztatást, s ezeken felirat utalhatna a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára – a szakemberek szerint főként a turisták által nagy létszámban felkeresett, idegenforgalmilag felkapott helyeken lenne ennek jelentősége.
– Valóban nem árt rendet vágni a táblák rengetegében – jelentette ki Bajer Nándor –, ugyanis elképesztő, s egyre nagyobb a káosz az utak mentén. Ugyanabból a táblafajtából rengeteg különféle méretű akad, ráadásul egy-egy forgalmas helyen egész táblarengeteg fogadja az autóst, aki a vezetés közben gyakran nem is tudja mindet értelmezni, esetleg néhányat észre sem vesz.

Változás várható a teherautók-forgalmának szabályozásában is: az e-útdíj bevezetésével a KRESZ megtiltotta a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbbrendű utakon. Az új tervezet szerint a jövőben – a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében – a megyén belüli célforgalomban enyhítenék a korlátozást. A maximum tizenkét tonnás, vagyis gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre visszatérhetne az alsóbbrendű utakra, melyek a pótos kocsik, kamionok számára továbbra is tiltott útvonalnak számítanának.
– A helyi fuvarozók számára ez komoly segítséget jelentene – mondta Mészáros Ákos, a somogyi közúti szolgáltató-ipartestület vezetője. – Ilyen kocsikkal jórészt a kisebb, mindössze néhány kocsit futtató cégek, egyéni vállalkozások rendelkeznek, melyek általában nem szállítanak messzebb húsz-harminc kilométernél, ugyanis ennél nagyobb távolságra már nem éri meg ennyi rakománnyal elindulni. Ekkora távolságon fuvaronként 2-4 ezer forintot spórolhatnának az útdíjon, ami éves szinten akár félmilliós megtakarítást is jelenthet. S ez az összeg nemcsak a vállalkozásnál jelentkezik megtakarításként, hanem az ügyfél is jól jár, hiszen a fuvardíj csökken az eddig beépített útdíj árával. Sok kisfuvarozó számára egy ilyen jogszabályi változás akár az életben maradást is jelentheti.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!