Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke ismertette a magyar újautó-piac nehézségeit. Eredményekről nem nagyon lehet beszélni... Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke ismertette a magyar újautó-piac nehézségeit. Eredményekről nem nagyon lehet beszélni…

A süllyedő hajó elérte a tenger fenekét, most megkezdődhet a víz kilapátolása. Azonban hosszú folyamat lesz, mire újra a felszínre kerül a magyar újautó-piac. Nagyjából évi 130-140 000 darab lehet a magyar újautó-piac egészséges körülmények között, úgyhogy van lehetőség a fejlődésre. A csökkenés megállt, és már felfedezhetőek a növekedés jelei.

2010-ben Magyarországon 43 464 darab új személygépkocsit értékesítettek, ez 28 százalékos csökkenés a 2009-es évhez képest. A 3,5 tonna alatti haszonjárművekből 9185 darabot értékesítettek, ez 14 százalékos csökkenés, itt a nagyon erős utolsó negyedév miatt lett kisebb a bukta. Ez egyébként arra utal, hogy a vállalkozások elkezdtek autókat vásárolni, mert eddig tudták gazdaságosan meghosszabbítani a munkaeszközök élettartamát, mostmár annyit futottak a teherautók, hogy a megnövekedő karbantartási költségek miatt célszerű új járművet vásárolni. Egyébként szinte kizárólag csak flottaértékesítések történnek e szegmensben, azaz csak a nagy cégek cserélik le járműveiket, a kis és közepes vállalkozások még kivárnak.

Hasonló jelenség figyelhető meg a nagy, 3,5 tonna feletti haszonjárművek között, ahol a 2280 darab eladott jármű 9 százalékos bővülést jelent 2009-hez képest. Ennek további javítására a forgalomba helyezési költségek csökkentésére lenne szükség az MGE szerint, a szállítmányozási üzletben ugyanis ott vásárolják meg a teherautót, ahol a legkedvezőbbek a feltételek. A motorkerékpárok piacán semmi ok a derűre, a 2268 darab eladott motor 37 százalékos visszaesés 2009-hez képest. Mivel a motorkerékpár-kiegészítők forgalma nem csökkent, a motorosok továbbra is megvannak, csak épp nem költenek új hobbijárműre. A munkacélokra használt, 125 köbcenti alatti kategóriában lényegében változatlan az értékesítés, azaz akinek mindenképpen kell motor, az meg is vásárolja.

Mit hoz 2011? Az MGE 58 000 személyautó és 12 000 3,5 tonna alatti haszonjármű értékesítésével számol, ami igen merésznek tűnik a jelenlegi helyzet ismeretében. A személyautó vásárlás jórészt érzelmi döntés, a gyárak folyamatosan jelentkeznek az új autókkal, azaz a gazdasági nehézségek jelentik a korlátot. Szinte teljesen megszűnt a magánemberek autóvásárlása, aki hajlandó lenne hitelt felvenni, az nem hitelképes, aki külföldön tud finanszírozást intézni, az külföldön is helyezi forgalomba autóját. A sok nem magyarországi rendszámmal használt autók egyébként éves szinten becslés szerint 4-6000 autó kiesését jelentik – igaz, a magas adóterhek miatt olcsó nettó árak miatt ezeket az autókat is nagyrészt Magyarországon vásárolják, csak a forgalomba helyezést intézik máshol. Aki mégis autót vesz, az egy kategóriával lejjebb választ, esetleg csak fapados felszereltséggel vásárol, azaz nem csak a darabszám csökkent, de az egyes üzletkötések pénzbeli értéke is.

Van hova növekedni, még mindig magas az autópark átlagéletkora Van hova növekedni, még mindig magas az autópark átlagéletkora

A személyautók terén is a flottaeladásokból remélik a növekedést, de a magánvásárlók megjelenésében is reménykednek. A kis kezdőrészlettel/hosszú futamidővel autót vásárló réteg még három-négy évig nem is reménykedhet az autóvásárlásban, ez több százezer embert/családot jelent. A következő két évben két igen fontos célt tűzött ki maga elé az MGE. El szeretnék érni, hogy a használtautók esetén a km számláló manipulálását szigorúan büntessék, és szeretnék, ha az alkatrész értékesítés is sokkal szigorúbb keretek között történjen.  Előbbivel bárki könnyen egyetért, utóbbi azonban már sokak felzúdulását kiválthatja.

Itt konkrétan azt szeretnék elérni, hogy az alkatrész-nagykereskedők ne szolgáljanak ki magánvásárlókat, csak javítóműhelyeket, és legyen követhető, mi lesz a kiszerelt alkatrésszel. Az újautó-forgalmazókat tömörítő egyesület szerint nem biztonságos, ha valaki otthon szereli autójának futóművét vagy fékberendezését, az ilyesmit meg kellene szüntetni. Ez sokak felzúdulását válthatja ki, hiszen miért nem szerelhetem az autóm, ha megvan rá a megfelelő infrastruktúrám (garázs, szerszám)? Mi van azokkal az öreg autókkal, amelyek javítására olyan összeget mond a szerviz, ami esetleg az autó piaci értékét is meghaladja, a karbantartása csak házi szereléssel gazdaságos? Aki ilyen autót tart, az nem fog máról holnapra vásárlóként megjelenni az újautó-piacon. Biztos van más módja annak, hogy az autó-kiskereskedelemben tapasztalható válság enyhítésére forgalmat próbálnak generálni a javítóműhelyekben. A nagy környezeti terhelést jelentő alkatrészek, úgymint olajok, akkumulátorok, abroncsok meg mind olyan termékek, amelyekre már ma is kell termékdíjat fizetni pont azért, hogy ezek újrahasznosítását fedezzék.