A tisztán elektromos meghajtású személygépkocsik tipikusan városi járműnek számítanak. Napjaink népszerű újítása viszont a plugin hibrid, ami külső áramfeltöltési lehetősége mellett hagyományos üzemanyaggal is üzemel. Ezek a járművek akár nagy teljesítményű autók is lehetnek, miközben a városban közlekedve kímélik a környezetet. A kocsi külső áramfeltöltését meg lehet oldani otthoni hálózatról vagy utcai töltőről. Ez utóbbi persze annyira nem egyszerű: most van csak felfutóban a feltöltőállomások szabadpiaca. Csobod László, a Magyar Autóklub regionális vezetője szerint azt, hogy hol találunk feltöltőállomást, legbiztosabban egy okostelefonra kifejlesztett alkalmazás segítségével tudhatjuk meg. Elvileg webes felületről is szerezhetnénk információt, de az annyira nem jól működik, hogy Heves megyében nem is jelöl működő feltöltőállomást. Az autóklubnak saját adatai nincsenek.

Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek Nyrt. Kommunikációs és Szabályzásmenedzsement Igazgatóság igazgatója kérdésünkre elmondta: kétféle töltési mód van, ezek egyike az utcai, s ez, ami ritkább. Aki villanyautót használ, inkább az otthoni töltést használja. Az otthoninál bármilyen hálózat, ha megfelelően terhelhető, alkalmas erre. Van egy gazdaságosabb lehetőség is, nem erre találták ki, de erre alkalmas, az A2-es tarifa, amit minden egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztó igénybe vehet.
– Ilyenből elég sok van, de azt mi nem nagyon tudjuk, hogy ki mire használja. Az otthoni töltésekről nincsenek statisztikáink – fogalmazott a kommunikációs igazgató, aki szerint az utcai töltés időigényes volta miatt inkább csak a szükség megkívánta utántöltést szolgálja.
– Megjelent már a rendelet, amelyik megszabta az árat. Mindenki azon dolgozik, hogy a számlázási rendszer is kialakuljon. Nincs még olyan sok villanyautó forgalomban, tízezer alatti a számuk, s az eddigi ingyenességnek az oka az is volt, hogy nem érte meg elszámolási rendszert kiépíteni – fogalmazott a szakember, aki szerint a töltőállomások elterjedését az is garantálja, hogy kötelező is építeni meghatározott parkolási hely elérése esetén a fizetős parkolókba.

Heves megye egyébként azzal büszkélkedhet, hogy az országban másodikként létesítettek itt feltöltőállomást Felsőtárkányban, ami az országban az első ingyenes volt – tudtuk meg dr. Juhász Attila Simon polgármestertől. A faluvezető azt is elárulta: autó „tankolására” a villanytöltőt egyszer használták, amikor átadták 2014-ben. Elemes motorokat szoktak azért tölteni rajta néhányan. Egerben a Katona téri parkolóházban üzemel töltő, míg Hatvanban a közelmúltban nyílt egy a Bosch-gyár közelében.
A megyeszékhelyen további öt helyszínen létesítenének töltőpontot: a Bajcsy-Zs. utca 3. számmal szemben, a Líceum mellett; a Domus-parkolóban; a Hadnagy utca és a Mocsáry L. utcai kereszteződésében; a Malomárok utcában, a felsővárosi sportpálya bejáratánál és a Knézich K. utcában, a kórházzal szemben. Hatvanban a Kossuth Lajos Általános Iskola bejárata előtti parkolónál és a Gárdonyi Géza utcában, az Újhatvani Római Katolikus Általános Iskolánál létesülhet még ilyen állomás.

Juhász Katalin, a Gyöngyösi Városüzemeltetési Igazgatóság igazgatóhelyettese arról tájékoztatott, hogy három töltőhely létesítésére nyertek nyolcmillió forintot a Jedlik Ányos Terv keretében benyújtott pályázaton. A Bene utcában és az Eszperantó úton egy-egy A típusú és a 3-as főút mellett, a MOL-kút mögötti közterületen egy rapid állomás létesül novemberig.

Van, hogy egy hétig villannyal megy
Az Imola-cégcsoport vezetője, Tóth Imre zöld rendszámú plugin hibridautóval jár. Szavai szerint büszke arra, hogy Egerben úgy közlekedik, hogy nem terheli a környezetet. – Én vagyok a legjobb propagandája ennek az autónak, mert országúton 6-7 literrel, olykor kettővel eljárok, s van, amikor egy hétig be sem kapcsol a benzinmotor. Ehhez persze intenzíven töltenem kell külső áramforrásról – fogalmazott a tulajdonos cégvezető, aki hozzátette: a plugin hibridautó akkor ideális, ha egy kisvároson belül a munkahelyen és az otthonában tölti valaki, mert akkor csak az országúton kell használni az üzemanyagos motort. – Szuper ebben az autóban, hogy akár otthon, a nagymama fészeréből is tölthetem. Annyira intelligens, hogy nem terheli a hálózatot sem, mert ha nem bírná, alacsonyabbra állítható a töltés.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!