Hazánkban is jelentős, a nagy- és közepes vállalkozások esetében 8-10 százalékos a tehergépjármű- sofőr-hiány a nemzetközi áruszállításban a Teherfuvarozók Európai Szakszervezete szerint. A helyzetet súlyosbítja, hogy a hiányzó embereket egyelőre nagyon nehéz vagy egyáltalán nem lehet pótolni. A kamionoshiány okairól Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének szóvivője beszélt lapunknak. Elmondta, valóban reális ez a szám, de azt hozzá kell tenni, hogy ez nem hazai sajátosság, hiszen ez az egész Európai Unióban, és a most már ezen kívül eső Nagy-Britanniában is égető problémákat okoz. Évek óta megfigyelhető a tendencia, ami szerint lassan kiöregszik a szakma, az idősebb sofőrök nyugdíjba mennek, és nincs kellő utánpótlás.

– Hogy ez miért van? A fiataloknak más a szemléletmódjuk, elmúlt a hivatás azon varázsa, hogy a volán mögött bejárhatják Európát. Nem vonzó az sem, hogy akár hetekre távol kell lenni a családtól vagy az ismerősöktől, még akkor is, ha ma már a legtöbb vállalat egy-két hetes periódusokban hazahozza a sofőröket. Ez például fontos szempont a sofőröknek akkor is, amikor munkáltatót választanak. A jogosítvány megszerzése nagyon megdrágult, egy kamion vezetéséhez szükséges engedély 6–800 ezer forintba kerül, és az összeg még magasabb lehet, ha veszélyes anyag szállítására is lehetőséget biztosító jogosítványról van szó – részletezte Árvay Tivadar, aki az egyik lehetséges megoldásról, az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA) programjáról is beszélt.

Ne a nyugatnak képezzenek!
– A program keretében ingyenesen lehet jogosítványhoz jutni. A 2019-ben induló képzés azoknak szólt, akiknek volt munkáltatói szándéknyilatkozatuk: ezzel igazolták, hogy majd elhelyezkednek a szakmában. Ám mivel uniós jogot sértett volna, ha a munkáltatónál maradásra kötelezik a sofőrjelölteket, sok olyan ember kapott ingyen jogosítványt, aki azután mégsem helyezkedett el a szakmában. Az is előfordult, hogy valaki a képzés, vagy esetleg a munkáltatónál töltött gyakorlat után külföldre távozott. Azt is ki kell emelni, hogy már nincsenek olyan nagy különbségek a külföldi és hazai kamionos bérek között. Persze több ezer olyan sofőr van, akinek a programnak köszönhetően lett munkája – tudtuk meg Árvay Tivadartól, aki kiemelte, egy új támogatott képzési rendszeren dolgoznak, amiben bizonyos feltételekkel garantálni tudják, hogy a leendő sofőr megjelenik majd a hazai munkaerőpiacon, és nem a százezres hiánnyal küzdő briteknek képezik hazai forrásból a magyar sofőröket. Révész Tamás, a nyíregyházi Lerton Trans szakmai igazgatója kérdésünkre elmondta, náluk nincs akkora hiány, mint amekkorát az országos átlag mutat.

Nyugati bért lehet keresni
– A cégnél 150 autóra 180 sofőr jut, ugyanakkor sajnos rengeteg olyan vállalkozásról tudunk, ami nem valós bérekkel csábítja a sofőröket. Az ígért fizetést gyakran nem tudják kigazdálkodni, s nem hozzák haza az ígért időre a sofőröket – ismertette az egyik problémát a szakmai igazgató, majd hangsúlyozta: nagyon nehéz szakmáról beszélünk, sokat vannak távol a családjuktól az emberek, de a cégüknél négyféle munkarendet kínálnak, hogy mindenki megtalálhassa a neki megfelelőt.
– Van olyan rendszer is, amiben 21 napot kell távol lenni, de minél többet dolgozik valaki, annál több pénzt keres. Fluktuáció mindenhol van, és a hazahozatal is sok mindentől függ, de garantáljuk, hogy az ígért időpontra hazaérnek az embereink. Úgy vélem, a szezon nehezén túl vagyunk, a nyár mindig próbára teszi a cégeket, hiszen mindenki kiveszi a szabadságát, nyaral, ráadásul a pandémia is sok akadályt gördített a vállalatok elé. Kamionsofőrnek lenni óriási felelősség, és szerintem óriási probléma, hogy ezt sok fiatal már nem akarja vállalni, a szakma pedig valóban öregszik. Nagyon jól lehet keresni, de ezért sokat is kell dolgozni – fejtette ki az igazgató.

– Az OFA programjában mi is részt veszünk, ezt minden kezdőnek csak ajánlani tudom. Szándéknyilatkozatot adunk a leendő sofőröknek, akik a támogatással térítésmentesen megszerzik a jogosítványt, mi pedig egy hónap alatt egy mentorral betanítjuk. Nyolc mentorunk van, így nyolc pályakezdőt alkalmazhatunk, akik a betanulás után két hónappal már nyugati színvonalú bért vihetnek haza – hívta fel a figyelmet Révész Tamás.