„Üdvözöllek, Győr!” – Felvételünkön az elsőként érkezett szóló Mercedesek. Fotó: Kisalföld-archívum

Ha valaki figyeli a győri buszközlekedést, biztos észrevette: hétvégenként már szinte csak Mercedes buszokkal találkozni a kisalföldi megyeszékhelyen. A közlekedési társaság ezzel a lépéssel könnyítette az idős, babakocsival vagy kerekesszékkel közlekedő, valamint a mozgásukban korlátozott utasok mindennapjait.
„A járműpark korszerűsítésének köszönhetően munkanapokon már 900, szabad- és munkaszüneti napokon az összes járatot alacsony padlós autóbusszal szolgáljuk ki Győr helyi közlekedésében” – közölte portálunkkal a Volánbusz Kommunikációs Igazgatósága. Bécstől alig 100 km-re jó látni, hogy nálunk is Nyugat-Európát idéző szemlélet indult útjára a tömegközlekedésben.

Az Ikarus 200-as sorozat 200 000. példánya. Fotó: gyoribuszok.hu, Zátonyi Gergely

Az első Mercedesek az Alföldről érkeztek
Hogy idáig jussunk, bő évtizedet kellett várni. A Mercedes buszok előtt – az ezüstnyilak kifejezés már nem állja meg a helyét, hisz az új csuklósok színe szürke – a győri autóbuszpark 2010-ben fiatalodott utoljára. A tízes évtized utolsó hónapjaira a győri buszok átlagéletkora karcolta a 20 évet. A buszokban nem volt utastéri klíma, ami a nyári kánikulában versenyképtelenné tette a szolgáltatást. Télen a buszok fűtésével akadt sűrűn baj. Hiába kerültek napi szinten felszínre a problémák, az előző győri városvezetés nem volt hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni a gondok orvoslására. 2019 szeptemberében csúcsosodott ki a helyzet, amikor 24 nap alatt 680 helyi buszjárat maradt ki a városban. Dominóként dőltek a buszok a sofőrök hiánya és az öreg járműpark miatt.

A Rába csuklós prototípusa. Fotó: gyoribuszok.hu, Zátonyi Gergely

Miután az ÉNYKK beolvadt a Volánbuszba, a fővárosi központú szervezet gyorsan próbálta a győri áldatlan állapotokat rendezni. A kimaradó járatok számát tavaly novemberre átlagosra stabilizálták, majd 2020 elején átcsoportosítottak 17 darab féléves, modern Mercedes-Benz 628 Conecto típusú szóló buszt Kecskemétről Győrbe. A jövőbe mutató első lépés a szerencsének is volt köszönhető, hisz 2019 végén a kecskeméti önkormányzat felmondta a közszolgáltatási szerződést a Volánbusszal. Az alföldi városban saját busztársaságot alapított a polgármesteri hivatal, így a parkolópályára került új Mercedesek gyors döntést követően rögtön kezdhették győri küldetésüket. A szóló Mercedesek átvezénylésekor a Volánbusz januárban jelezte: ez csak a kezdet, az idei évben 22 új csuklós busz is érkezik a folyók a városába.

A 100. legyártott Rába autóbusz. Fotó: gyoribuszok.hu, Zátonyi Gergely

Csatasorba állnak a csuklósok
Szeptember 7-én 16 új Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklós autóbuszt adott át a Volánbusz a győri utasoknak, majd rövid időn belül további hat ugyanilyen típusú busz jött a városba. Az új generációs autóbuszok négyajtós, háromtengelyes, alacsony padlós kivitelűek, mint említettük, akadálymentes kialakításuknak köszönhetően kerekesszékkel és babakocsival is igénybe vehetők. Klímaberendezéssel felszerelt utasterük 37 ülő- és 84 állóhelyet kínál, fedélzetükön utastájékoztató kijelzők, fedélzeti kamerák és utasszámláló berendezés is található. A modern járműveket környezetkímélő, EURO 6D besorolású dízelmotor hajtja.
Főleg olyan győri vonalakon állították sorba a csuklós Mercedeseket, ahol sok munkába igyekvő ember, iskolába tartó diák utazik. Ezenkívül a Mercedesek gyakran segítik azokat a többnyire nyugdíjas utasokat is, akik a Petz-kórházba indulnak vizsgálatokra, kezelésekre.

Megújult buszpark
„Az év elején érkezett tizenhét újszerű és a 22 új csuklós busznak köszönhetően jelentős mértékben csökkent a győri flotta átlagéletkora, hivatalosan 17,74 évről 10,92 évre” – kezdte kérdésünkre Zátonyi Gergely, a Győribuszok.hu szakportál szerkesztője. Nem véletlenül fogalmazunk úgy, hogy hivatalosan, mivel az átlagéletkor bizonyos szempontból ennél is jobban visszakúszott. Minden idők legismertebb magyar autóbusza az Ikarus 280-as; a legendás, Székesfehérváron és Mátyásföldön gyártott típusból továbbra is húsz jármű szolgálja a győrieket.

Zátonyi Gergely győri szakíró

Állományban maradnak
„Az állományban maradt győri Ikarus 280-asok 1985 és 1998 közötti évjáratúak. Ezeknek a buszoknak majdnem mindegyikét az ezredforduló környékén újjáépítették, még a Kisalföld Volán idején vázcserét hajtottak végre rajtuk” – folytatta Zátonyi Gergely. A klasszikus 280-as csuklósok tehát „nagygenerálon” estek át, amely révén 10 évet „letagadhatnak” a korukból. Az elmúlt egy évben a kisalföldi megyeszékhely buszparkjának 40 százalékát cserélték le. Olyan ikonikus modellektől köszöntek el most ősszel a győri utasok, mint az Ikarus 200-as 200 ezredik példánya, vagy a Rába egykori csuklós prototípusa.

Végre korszakváltás Győrben! Fotó: gyoribuszok.hu, Zátonyi Gergely

A jövő nagy kérdése
Várhatóan új buszok nem érkeznek Győrbe a közeljövőben, miközben akár további öreg buszokat is kivonhatnának a forgalomból. Információink szerint azonban ezeket a járműveket egyelőre a Volánbusz állományban hagyja, mivel az új győri buszmenetrend életbelépésekor – különösen esetleges járatsűrítésekor – jó szolgálatot tehetnek mindannyiunknak.

A sárga színt ezüst és szürke válthatja
A győri buszok időtlen idők óta sárgák, az állomány több mint 60 százalékára ez napjainkban is igaz. A Mercedesek érkezésével ezüstszínű és szürke buszok jelentek meg a város útjain. Mivel egy-egy busz átfestése milliós költséggel járna, érthetően egyelőre maradnak háromszínűek a győri buszok. Hosszú távon – ahogy mind több idős, sárga színű busz kopik majd ki a forgalomból – jó eséllyel ezüstre és szürkére vált majd át a győri buszok színvilága.

Nyitókép: gyoribuszok.hu, Zátonyi Gergely

Egyelőre marad a színkavalkád. Fotó: Csapó Balázs