— Békés megyében is jelentkezik ez a probléma. Hosszú ideje a szakmában dolgozó, megbízható szerelőt nagyon nehéz találni — tudtuk meg Kertész Jánostól. Az Autószerelők Országos Egyesületének megyei képviselője saját példával illusztrálta a jelenlegi állapotokat.
— A békéscsabai műhelyünkben dolgozók közül két kollégám például vidékről jár be. Helyben nem találtunk megfelelő utánpótlást. Ez a hivatás valamikor divatszakma volt, mára azonban sokat veszített a fényéből. A pályakezdő fiatalok inkább leteszik a jogosítványt és külföldön vállalnak sofőri feladatokat. Vagy csak simán az autóalkatrész-értékesítés területén helyezkednek el. Aki pedig már rendelkezik szakmai tapasztalattal, esetleg nyelvtudással, az szintén külföldre veszi az irányt — mondta Kertész János.

A legkedveltebb célpontok a szomszédos Ausztria, Németország, de sokan keresik meg a kenyérre valót a Benelux államokban, illetve Angliában is. Odakint a három-négyszeresét is kaphatják az itthoni fizetésüknek. Ezen tendencia mentén az érdekvédelmi szervezetek állásfoglalása szerint a szakemberhiány kezelésének egyik hatékony módja lenne, ha jelentősen megemelnék az autószerelők fizetését országosan és így Békésben is.
A hivatás képviselői rögtönzött közvélemény-kutatásunk alapján általában 120 és 180 ezer forint között keresnek havonta, amit a túlmunka díja emelhet tovább. Általános jelenség emiatt, hogy a nagy műhelyekben munkaidejüket ledolgozók kisebb javítóbázisokon, garázsműhelyekben dolgoznak tovább, így kiegészítve jövedelmüket.
Kertész János egy másik lehetőséget is felvázolt az utánpótlás élénkítésére: — Meg kell mutatni már egészen fiatal korban a szakma szépségeit az érdeklődőknek. Korán kell műhelyekbe vinni a fiatalokat, hogy láttassuk, mekkora élmény, amikor merev, mechanikai dolgokból egy autószerelő odaadó és pontos munkája nyomán életre kel a jármű.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!