Tízezer munkatársától vált meg az elmúlt egy évben a General Motors (GM) Európában – tudta meg a Világgazdaság a GM Europe zürichi központjától. Az elbocsátások Belgiumot, Nagy-Britanniát, valamint Német-, Spanyol- és Svédországot érintették. A szakszervezetekkel 2004 decemberében aláírt megállapodás értelmében ugyanakkor 12 ezer munkahely szűnik meg 2007-ig, így még kétezer állás leépítése várható ugyanezekben az országokban. A GM Europe 2004. végi 63 ezres létszáma ennek megfelelően 2007-re 51 ezerre csökken. A zürichi központból származó információink szerint nem zárható ki azonban, hogy további leépítésekre lesz szükség. A GM észak-amerikai teljesítménye az idén ugyanis olyan katasztrofálisra sikeredett (az első kilenc hónapban az autógyártó- üzletág mintegy 4,9 milliárd dolláros veszteséget ért el), hogy a cég detroiti központjában újra megkongatták a vészharangot. Ráadásul – mint ahogy az egyik GM-vezető a napokban elismerte – az eddigi drasztikus intézkedések sem hozták meg száz százalékban a kívánt hatást. A tűzoltás az óceánon túl már érezteti a hatását: Rick Wagoner GM-vezér hétfői bejelentése szerint az eddig tervezett 25 ezerrel szemben összesen 30 ezer munkahelyet szüntetnek meg az Egyesült Államokban. Persze a GM Europe saját jogán is „kiérdemelte” a további megszorítást, az első kilenc hónapban ugyanis kerek egymilliárd dolláros veszteséget hozott össze. Lapértesülések szerint Németország lehet egy esetleges második kör legnagyobb kárvallottja annak ellenére, hogy az eddig bejelentett leépítések is elsősorban az ottani GM-érdekeltségeket érintették. Mindez persze csak spekuláció, tekintve, hogy a hivatalos információk szerint még Detroitban sincs döntés az ügyben. Bárhogy legyen is, térségünk vélhetőleg továbbra sincs veszélyben. A GM-nek a kelet-közép- és a délkelet-európai régióban Magyarországon és Lengyelországban vannak számottevő érdekeltségei: hazánkban egy kereskedelmi céggel és több áttételen keresztül egy termelőkapacitással van jelen, Lengyelországban pedig e kettő mellett fejlesztői tevékenységet is folytat. A torinói székhelyű GM Powertrain Europe-hoz tartozó GM Powertrain Magyarország Kft. tevékenységét eddig sem érintette a reorganizáció, és a jövőben sem várható munkahelymegszűnés a 800 fős cégnél – tudtuk meg. A vállalatnál stabilan 460 ezer körüli az évente előállított személygépkocsi-motorok száma, a teherautó-sebességváltók gyártása pedig az idén 46 százalékkal nőhet, és év végére eléri a 15 ezer darabot. A bővülés annak köszönhető, hogy a múlt negyedévtől nehézgépjárművekhez is gyártanak váltókat. Az 1990-ben alapított vállalatnál emellett még az idén megkezdődik egy 1,6 literes motortípus gyártása a FIAT Auto számára. A másik magyarországi GM-érdekeltség, a budaörsi székhelyű GM Southeast Europe, amely immáron 17 országban felügyeli az anyacéghez tartozó autómárkák kereskedelmét. A 200 fős társaság tevékenysége így ma már a balti államoktól Törökországig terjed.