EU-s gépjármű nyilvántartás

2003. november 28. (péntek) Világgazdaság
Magyarország rövidesen teljes jogú tagként vesz részt az importált gépjárművekre vonatkozó európai információcserében. A gépjármű-nyilvántartások online hozzáférhetőségéről, az Európai Gépjármű és Vezetői Engedély Információs Rendszer (EUCARIS) létrehozásáról 2000-ben döntött öt európai állam.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A cikk a hirdetés után folytatódik

Az összefogást a gépjárműlopások nagymértékű elterjedése, a lopott gépjárművek kereskedelmének nemzetközivé válása késztette. Az EUCARIS-nak jelenleg az EU tagországok többsége és csatlakozók is a tagjai. Így Belgium, Luxemburg, Hollandia, Nagy-Brittania, Izland, Németország, Csehország, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia, Svédország és még nem teljes joggal Magyarország.

A teljes jogú tagságról szóló egyezmény még nem lépett hatályba, mert a ratifikálása még tart. A felek kötelezettséget vállaltak arra, hogy kicserélik egymással a gépjárművekre és vezetői engedélyekre vonatkozó, a központi nyilvántartásukban rendelkezésre álló adatokat. Az információcserére akkor kerül sor, ha valamely ország területén forgalomba hozását kérik olyan gépjárműnek, amelyet korábban egy másik együttműködő állam területén tartottak nyilván.

Az EUCARIS megfelelő logikai és technikai védelemmel, illetve központi felügyeleti rendszerrel rendelkezik. Az információkhoz való hozzáférés a felek gépjármű-nyilvántartó hatóságaira, illetve a bűnüldöző szervekre korlátozódik. Az egyezmény megfelelő adatvédelmi rendelkezéseket és az információs rendszer biztonságára vonatkozó szabályokat is tartalmaz.

Jelenleg az EUCARIS tagállamok között az információcserét kétoldalú megállapodások szabályozzák, Magyarország 1996-ban kötött ilyen megállapodást Hollandiával. Ennek segítségével nemcsak a hollandiai adatokhoz férnek hozzá a magyar belügyi hatóságok, de Hollandián keresztül biztosított a Benelux államokkal, Németországgal, Lettországgal, Litvániával és Észtországgal is az információcsere. Nagy-Britannia is jelezte, hogy megnyitja információs adatbázisát Magyarország előtt. A belügyi szakemberek szerint a rendszer hazai tapasztalatai jók, ez is alátámasztja a további tagállamokkal történő kapcsolatfelvétel szükségességét, ezért Magyarország kifejezte teljes jogú tagság iránti igényét.

A külföldről Magyarországra érkező használt gépjárművek legnagyobb része Németországból származik: évente átlagosan négyezer német forgalmi engedéllyel rendelkező járművet jelentenek be vámkezelésre. Ezt követik a Belgiumból és a Hollandiából származó gépjárművek, amelyekből évente 200-300-at vámkezelnek. Az európai használt gépjárművek eredetével kapcsolatban jelentős segítséget jelent az Eurotax katalógus, melynek széles termékskálája lehetővé teszi a jármű pontos értékelését és kalkulációt. Az Eurotax szakértői szinte minden európai országban figyelemmel kísérik a nemzeti piacokat a széleskörű adatgyűjtés segítségével. Ezek nemzeti és nemzetközi adatbázisokban kerülnek feldolgozásra, majd ezután különböző nyomtatott és szoftver termékek formájában informálják a felhasználókat, köztük a hatóságokat az európai autópiaci folyamatokról.

Az Eurotax katalógus tartalmazza az új és használt személygépkocsik, terepjárók, kishaszonjárművek hazai piaci információit műszaki paramétereit, szériafelszereltség információit, futásteljesítményeit 16 évre visszamenően. Más uniós országokhoz hasonlóan a múlt évben új szolgáltatást indított a Belügyminisztérium (BM) a Pannon GSM-mel karöltve: a leendő autótulajdonosnak vagy az érdeklődőnek használt autó vásárlásakor rendszám alapján különböző nyilvánosan hozzáférhető adatokat küldenek SMS-ben, ezenkívül a vásárlót tájékoztatják arról is, hogy a jármű szerepel-e a körözött autók listáján vagy sem.

A BM becslése szerint Magyarországon évente mintegy 500 ezer személy érintett a gépjármű-eladásban és -vételben.

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
EU-s gépjármű nyilvántartás

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 3 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK
időrend: növekvő | csökkenő
  • 3. Kovács Katalin 2008. május 17. 00:00

    Svájcban magyar autót tört össze svájci autós.
    A károkozást a svájci autós beismerte.
    A generali miért nem kérte meg a nemzetközi gjmű nyilvántartóból a magyar gjmű adatait?
    Miért bemondás alapján fizet a svájci generali biztosító?
    Várom válaszát!
    Köszönettel: Kovács Katalin

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    EU-s gépjármű nyilvántartás


    Svájcban magyar autót tört össze svájci autós.
    A károkozást a svájci autós beismerte.
    A generali miért nem kérte meg a nemzetközi gjmű nyilvántartóból a magyar gjmű adatait?
    Miért bemondás alapján fizet a svájci generali biztosító?
    Várom válaszát!
    Köszönettel: Kovács Katalin

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. simon attila 2007. december 15. 00:00

    Történet a következö, abban az esetben ha egy eu tag államba tartozó gepjármú balesetet okoz Magyarországon a rendőrség nem tudja meg állapitani ,hogy a külfőldi auto rendszáma milyen autotipushoz tartozik ,ha a forgalmi hozzá van hamisitva.Nem csak lopot autokat ,esetlegesen ki kőlcsőnzőt,kőlcsőnkért gepjárműveket igy barhova lehet adott időn belűl hamis papirokkal de eredeti rendszámmal vinni,mire lopot autok nyilvantartasaban szerepelne.

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    EU-s gépjármű nyilvántartás


    Történet a következö, abban az esetben ha egy eu tag államba tartozó gepjármú balesetet okoz Magyarországon a rendőrség nem tudja meg állapitani ,hogy a külfőldi auto rendszáma milyen autotipushoz tartozik ,ha a forgalmi hozzá van hamisitva.Nem csak lopot autokat ,esetlegesen ki kőlcsőnzőt,kőlcsőnkért gepjárműveket igy barhova lehet adott időn belűl hamis papirokkal de eredeti rendszámmal vinni,mire lopot autok nyilvantartasaban szerepelne.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Bene László 2006. szeptember 5. 00:00

    A "kisember" akinek igen nehéz összekuporgatni még egy használt autó megvételéhez szükséges összeget is, talán valamivel tájékozottabb lehetne és könyebb döntési helyzetbe kerülne, ha valamilyen módon hozzá férhetne az eurotax katalógushoz. Az is segítene, ha ismertebb lenne ez a Bm lehetőség. Én a menyei és a városi kapitányságon próbáltam utána érdeklődni ennek a dolognak, de simán elutasítottak. Egyáltalán hozzáférhető valahol az eurotax katalógus vagy program, illetve a BM-nél hol lehet érdeklődni az autóról?

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    EU-s gépjármű nyilvántartás


    A "kisember" akinek igen nehéz összekuporgatni még egy használt autó megvételéhez szükséges összeget is, talán valamivel tájékozottabb lehetne és könyebb döntési helyzetbe kerülne, ha valamilyen módon hozzá férhetne az eurotax katalógushoz. Az is segítene, ha ismertebb lenne ez a Bm lehetőség. Én a menyei és a városi kapitányságon próbáltam utána érdeklődni ennek a dolognak, de simán elutasítottak. Egyáltalán hozzáférhető valahol az eurotax katalógus vagy program, illetve a BM-nél hol lehet érdeklődni az autóról?

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/17-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD S tronic, Kia Soul 1.6 CRDi, Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD, BMW X4 xDrive30d, Honda NM4 Vultus
  • Tuning: Volkswagen Golf III TDI
  • Extra: Porsche Múzeum
  • Vezettük: Opel Adam Rocks
  • Bemutató: Mazda MX-5, Jaguar XE

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

gyengén felhős
17 °C
4 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?