Elfogyhatnak a minőségi használtautók a hazai kínálatból a megnövekedett érdeklődésnek köszönhetően, mert az egyéni vásárlók nehezebb gazdasági helyzete és a finanszírozási források beszűkülése miatt még nem indult be az autók piaca. Ebből eredően az elmúlt évekhez hasonlítva még mindig többen keresnek használt autót, és e folyamatnak köszönhetően a használatautó árak csökkenése megállt.

Ahogy várható volt, a magas regisztrációs adónak, és a 280 forint körüli euró árfolyamnak köszönhetően a külföldről behozott autók száma idén tovább csökkent. Magánszemélyek nulla kilométeres autót a pénzügyi instabilitás miatt csak kisebb számban vásárolnak, viszont az elöregedett autók cseréje így is igényként merül fel.

„Megoldásként egyre többen fordulnak a hazai használtautók felé, azonban a jó minőségű kínálat korlátozott, így nagyobb körültekintés szükséges a vásárlás előtt. Mivel a jobb állapotú autók hamar elkelnek a piacon, érdemes ébernek lenni, és megbízható forrásból kocsit vásárolni.” – mondta el Horváth Zoltán a Weltauto márkaigazgatója. „A növekvő igény mellett az is befolyásolja a használtautó piacot, hogy az autótulajdonosok lassabban cserélnek gépkocsit, ami szintén a kínálat apadásához vezet. A tendencia már a vételárakban is megmutatkozik, ugyanis a hosszú ideje csökkenő használtautó árak stabilizálódni látszanak. Emellett várhatóan az új autók értékvesztése is modelltől függően mérséklődik.” – tette hozzá a márkaigazgató.

Az értékvesztés lassulását az elemzések (EurotaxGlass Magyarország) is alátámasztják, tehát jövőre várhatóan drágábban vehetünk majd használtautót, mint idén. A változás, – ha egy 1.2 TSI Volkswagen Golf Comfortline-on érzékeltetjük -, azt jelenti, hogy amíg 2011-ben az egyéves, 20ezer kilométer futásteljesítményű modell 4.200.000 forint körül kapható, addig a prognózisok alapján az idén forgalomba helyezett, hasonló paraméterekkel rendelkező autóért egyéves korában 4.330.000 forintot lehet majd elkérni.

Ez egyértelmű javulást jelent a korábbiakhoz képest, azonban az autók értékvesztése még így is előre megjósolható. Átlagosan ugyanis az első év során az európai trendeknek megfelelően hazánkban is 20-25 százalékot csökken egy autó értéke (20ezer kilométeres futásteljesítményt számítva) a vásárlási árhoz képest. A második, harmadik év során az esés lelassul, és akkor már csak évi 6-10 százalék a további csökkenés. Ennek következtében a gépjárművek az első három év során közel 50 százalékos értékvesztést könyvelhetnek el.

„Érdekes megfigyelni, hogy az új autók ára nem befolyásolja az értékvesztést. Ezt a tényezőt azonban érdemes figyelembe venni a gépkocsink kiválasztása során, hiszen elképzelhető, hogy egy drágább autó kisebb veszteséget hoz az eladáskor. Így akár az a plusz összeg is visszajöhet később az értékesítés során, amit a vételkor ráfizettünk a drágább autóra.” – vélekedett Horváth.