A nálunk másfél éve bevezetett regisztrációs adó, más tagállamokban is okozott már feszültségeket, sőt az elmúlt években az Európai Bíróság már több országot is gépjármű-adóztatási jogszabályainak megváltoztatására kényszerített – írja a radio.hu.

A hamarosan elkészülő tervezet az eddigi hiányzó egységes szabályozást teremtené meg, és lényegében csak egy dologba nem szólna bele: a regisztrációs adó mértékébe – nyilatkozott a Krónikának Kovács László, európai biztos, aki kijelentette: az egyik dolog, hogy ugyanarra a gépkocsira ne lehessen többször kivetni regisztrációs adót. A másik dolog, hogy a regisztrációs adó nagysága feleljen meg a gépkocsi tényleges értékének, s a harmadik dolog, hogy a regisztrációs adó nagysága tükrözze a környezetterhelés, a környezetszennyezés mértékét.

Az Európában egyszer már forgalomba helyezett autókról szóló panaszok nemcsak magyaroktól, de brit állampolgároktól is érkeztek a bizottsághoz. Ők azt kifogásolták, hogy Ciprusra költözve a nicosiai hatóságok az autókra majdnem új árukkal egyenlő mértékű regisztrációs adót vetettek ki. Ennek lehet az a következménye, hogy uniós tagállamból behozott használt autóra a jövőben nem vethet ki az állam újabb adót. Más kérdés, hogyan köthető a regisztrációs adó az autó értékéhez, amikor ez az adónem azt a forgalmi adót váltotta fel, amelyet részben az autó értékéhez kötöttek.

Erre egyelőre a Bizottságban sincs válasz, ahogy arra sem, miért nem lehet valamilyen módon befolyásolni a tagállamokban az adó mértékét, hiszen miközben mind többször hallhatunk arról a törekvésről, hogy a gépjármű-kereskedelem árait ki kell egyenlíteni a kontinensen. Hazánkban épp a regisztrációs adó miatt drágábbak minimum fél, egyes esetekben azonban 2-3 millió forinttal is az új autók, mint a például a német piacon.

Kovács László erre úgy reagált, hogy épp a regisztrációs adóról kezdett vizsgálat ébresztette rá a Bizottságot, hogy hosszabb távon az egész közösségre érvényes egységes gépjármű adóztatási rendszert dolgozzanak ki.