A konszern előrejelzése szerint zászlóshajója, a Mercedes személyautók iránt 2009-ben sem nő majd a kereslet. A stuttgarti székhelyű vállalat árbevétele 12 százalékkal csökkent, míg az eladott járművek száma 17 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában – tudósít az AP. A Daimler teljes évre vetített bevétele 65 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

A fenti adatok megjelenését követően a Daimler AG részvényei 3,6 százalékot vetítettek értékükből. A vállalat kommentárja szerint a Mercedes árbevétele 2009-ben sem emelkedik, a Nyugat-Európában akuttá váló válság következtében pedig a kis és közepes méretű teherautók eladásai sem növekednek majd. Nem jobb a helyzet a fejlődő országokban sem: a Daimler Ázsiában, Latin-Amerikában és Kelet-Európában is pangásra számít.

Alaptalannak bizonyult a piac félelme, hogy a 2008-as év eredményei után nem fizet a vállalat osztalékot: a 2007. év eredményei alapján fizetett 2 eurós osztalék után most részvényenként 60 cent üti a befektetők markát – mondta el lapunknak Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője, hozzáfűzve: meglepő viszont, hogy a menedzsment az elmúlt év „jó” teljesítménye után összesen 118 000 alkalmazottnak fejenként 1900 eurós bónuszt fizet a konszern.

Nagy Viktor véleménye szerint a drámaian romló iparági környezetre való tekintettel az osztalék idei elmaradása is hordozhatott volna pozitív üzenetet, az extra dolgozói kifizetést azonban egyértelműen negatívan értékelik.

A csoportszinten csökkenő termelés ellenére a vállalat jelenleg magasabb alkalmazotti létszámmal működik, mint 2007-ben – állapítja meg a Concorde elemzője. Az általánosan alkalmazott módszereken túl – mint termeléscsökkentés, műszakok számának csökkentése, időszakos leállások – nem adott a menedzsment drasztikus választ a jelenlegi kihívásokra. A készletállomány továbbra is magas szinten áll, a K+F költségek és a beruházások továbbra is nőnek, vagyis úgy tűnik a menedzsment az előre menekülés stratégiáját választotta.

A Daimler menedzsmentje szerint a globális személyautó értékesítés további 10 százalékkal csökkenhet 2009-ben, és a visszaesés pedig nem csak a fejlett, de a fejlődő országok piacait is érinti. A teherautó eladásokban a fejlett piacokon jelentős lassulással számolnak, ezen belül a nyugat-európai teherautó piac a ciklus lefelé ívelő szakaszának csupán az elején tart. Erre utalnak egyébként a Daimler AG teherautó megrendelési számai is: a negyedik negyedéves új megrendelések száma a felére esett, ezen belül a nyugat-európai új rendelések 82 százalékkal zuhantak.