Messze van tőlünk Japán, a természeti katasztrófa következményeit egyelőre csak azon érezzük, hogy a médiában rengeteget foglalkoznak a megsérült atomerőművel. Az autóiparra gyakorolt hatás azonban nem csak abban merül ki, hogy hamarosan kikötnek az utolsó, még a katasztrófa előtt elindult hajók Európában, ezt követően meg hiány lesz a japán autókból/japán gyártású alkatrészeket használó autókból.

Utóbbi egyébként csak ideiglenes lesz, mivel a gyárak az árak alacsonyan tartása miatt egyszerre több beszállítóval is tartanak fenn kapcsolatot, ezért lényegében már mind megtalálták a kieső alkatrészek helyettesítésének módját. Azonban van egy olyan terület, amelynél a kiesés tartósabbnak ígérkezik, mégpedig az alkatrész-utánpótlás.

A gyárak működésének fenntartása elsőbbséget élvez, ezért minden elérhető alkatrészt oda szállítanak, így nem jut elég az aftermarket piacra. A betervezett karbantartásokkal nem lesz gond, hiszen az ilyen alkatrészek lényegében egy kaptafára készülnek, ami igazán gondot okozhat, az a karambolos sérülések javítása. Előfordulhat, hogy csak több hónapos késéssel lehet csak karosszériaelemet szerezni majd egy-egy sérült autóhoz, márpedig ilyen esetben a biztosítóknak kell állniuk az idő közbeni tárolási/autóbérlési költségeket.

Az akadozó alkatrészellátás miatt elhúzódhat a karambolos autók javítása - ez plussz költségeket jelent a biztosítóknak, ami a KGFB díjszabásban is megjelenhet Az akadozó alkatrészellátás miatt elhúzódhat a karambolos autók javítása – ez plussz költségeket jelent a biztosítóknak, ami a KGFB díjszabásban is megjelenhet

Lehet, hogy abszolút értelemben a piac egészét tekintve ez csak egy kis részt érint majd, de manapság annyira padlón vannak kis hazánkban a KGFB-díjak, hogy jó eséllyel emelésre kényszerülnek majd a biztosítók. Az emelés egyébként nem csak a japán gyártású japán autókkal rendelkezőket érinti, hanem mindenkit, hiszen bárki ütközhet egy ilyen autóval.

“Egy ilyen katasztrófára sajnos nem lehet felkészülni azonban ne felejtsük el, hogy a biztosítók a katasztrófa kockázatok kezelésére jöttek létre. Most úgy tűnik, középtávon visszaállhat a korábban megszokott alkatrészellátás,” mondta Török Béla, az Astra Biztosító magyarországi fióktelepének vezetője. Lehet, hogy hamarosan nem csak a híradókban értesülünk majd a japán katasztrófáról, de a pénztárcánkon is érezni fogjuk a változásokat.