Az adócsomagból kivéve, az áfatörvény módosítására vonatkozó elemet előbb valósítják meg, mint a többi tervezett változtatást – konkretizált Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Mint lapunknak elmondta, az eljárás néhány hétig eltart.

Más források is megerősítették ezt. Megtudtuk, a szerdai kormányülésen már dönthetnek is arról, milyen javaslatot terjesztenek a parlament elé. Kormányzati tisztségviselők tájékoztatták lapunkat: a tervek szerint ezt követően a kabinet be is nyújtja a parlament elé az áfatörvény módosítását úgy, hogy csak az üzemanyag áfája csökkenjen még az idén 25-ről 20 százalékra. A kormány házszabálytól való eltérést kér a parlamenttől, ha nem sikerül az ellenzék támogatását megszerezni a négyötödös többséghez, akkor 4-6 hétig tarthat az előterjesztés elfogadásának időtartama. Az adócsomagot a terveknek megfelelően a hónap közepén terjeszti a parlament elé a kormány. Tegnap kora délutánig még több javaslat is futott, hogy miként kivitelezzék a miniszterelnöki bejelentést: az adócsomagban, normál ütemben tárgyaltatva, attól külön, gyorsítva.

Gyurcsány Ferenc kínai és hongkongi látogatásáról hazatérve azt is mondta: a Pénzügyminisztérium több jogi, gazdasági, pénzügyi forgatókönyvet is kidolgozott, és ezek közül döntöttek az áfacsökkentés előrehozatala mellett. Azt is kilátásba helyezte, megvizsgálják, van-e még olyan kapcsolódó termékkör, amely esetében szintén előre kellene hozni az áfacsökkentést.

A miniszterelnök kérte a Mol Rt-t, gyűrűztesse tovább a fogyasztókra az áfacsökkentés pozitív hatását. Az olajipari vállalat lapunkhoz eljuttatott közleménye hangoztatja: a jogszabály-módosítás hatálybalépésével egy időben érvényesítik az áfacsökkentést. A cég 10-12 forintos fogyasztói árcsökkenést jelez.

Az idei költségvetés tervezésekor 250 forint körüli benzinárral számolt a kormány, s az áfacsökkentés nyomán a büdzsé áfabevételei ugyanakkorák lesznek, mint ha 240–250 forintos üzemanyagárak mellett az adó 25 százalékos maradna, jelezte Gyurcsány. Számításaink szerint április eleje óta (amióta 250 forintnál drágább a benzin) mintegy 3,4 milliárd forintnyi pluszbevételre tehetett szert a büdzsé az áremelkedés miatt (a Magyar Ásványolaj-szövetség adatai szerint havonta mintegy 125 millió liter benzin fogy). A gázolajnál a forgalom nagyobb része áfa-viszszaigénylőkhöz köthető, s így a költségvetési pluszbevétel mintegy egymilliár lehet. Ám a költségvetés még jól is járhat az áfacsökkentéssel, hatására nőhet a fogyasztás (az ár a huszonötök Európájának átlaga alá kerül, s a környező országokéhoz közelít).

Jó ütemben előzte meg a miniszterelnök bejelentése, hogy az üzemanyagár növekedési trendje nagyfokú közúti elégedetlenséghez vezessen – reagált Peredi Péter, a Fuvosz főtitkára. Az áfa csökkentése – bár más országban még a nálunk tervezettnél is kevesebb – javít a fuvarozók helyzetén, de továbbra is neuralgikus pont a jövedéki adó mértéke, hiszen ebben a környező országokkal szemben fennmarad a különbség. A szakember szerint joggal elvárható, hogy miután az állam lép, a gyártók és a forgalmazók is hozzájáruljanak az üzemanyagár csökkenéséhez. Ám az igazi megoldást az jelentené a szakma számára, ha díjaikban érvényesíteni tudják a költségeiket. Az áfa bejelentett módosítása – mivel a szakma egy része visszaigényli – azt eredményezi, hogy kevesebb lesz az a rész, amelyet a likvid tőkéből finanszíroznak.

Dittel Gábor, a NIT Hungary ügyvezető főtitkára szerint az áfa csökkentése nem jelent megoldást a szakma versenyképességének javításában, az alapproblémát nem oldja meg. Az adókérdésekről (jövedéki, gépjárműadó, illetékek, egyebek) a kormánnyal augusztusban kötött megállapodás szerint tovább kell tárgyalni.