Meglepően nyugodtan vették tudomásul a piaci szereplők a regisztrációs adó tervezett emeléséről szóló híreket. Némi számolgatás után ugyanis kiderül, a megemelni tervezett adónem az esetek jelentős részében nem jár együtt fogyasztóiár-emeléssel (ismert: az ötszázalékos áfa-csökkentés okozta bevételkiesést a jövedéki és a regisztrációs adóval kívánja kompenzálni a kormányzat).

Sőt, lapunk számításai szerint egyenesen csökkenhet is az eladási ár. Például egy ma 252 ezer forinttal adózó benzines 1,6-os új autó fogyasztói ára – ha feltételezzük, hogy a gyári ára 2 979 200 forint – 4 039 000 forint. A kiszivárgott elképzelések szerint ennek az autónak jövőre 345 ezer forint lesz a regisztrációs adója, ugyanakkor a ma még 25 százalékos áfa 20 százalékosra csökken. Mindezt figyelembe véve a végső eladási ár 3 989 040 forint lesz, vagyis közel 50 ezer forinttal (1,2 százalékkal) olcsóbb lehet ez az autó jövőre, annak ellenére, hogy a regisztrációs adó tétele ebben a kategóriában csaknem 37 százalékkal növekszik. Kérdés persze, hogy a kereskedők nem nyelik-e le a váratlanul az ölükbe hulló extraprofitot.

Az importált használt autókkal kereskedők rosszul járnak – állítja Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A hasonló kategóriába tartozó, ugyanakkor már néhány ezer kilométert futott jármű ára ugyanis jóval alacsonyabb, mint az újé, azaz nagyobb hányadát teszi ki az árnak a regisztrációs adó. A kereskedők azzal kalkulálhatnak, hogy néhány tíz ezer forinttal drágábban kellene értékesíteniük az autót. Az MGOE szerint az lenne méltányos, ha az autó avulásával arányosan csökkentenék a regisztrációs adót. Az egyévesnél öregebb jármű adója 10 százalékkal, ám egy ötévesé már 44 százalékkal lenne kevesebb a javaslatuk szerint. Fojt Attila úgy véli: az unióban egyébként is az értékarányos adóztatás az elfogadott.

Molnár Albert, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára szerint azonban – a korábbi rossz emlékű alulszámlázási trükköket nem felejtve – szóba sem kerülhet, hogy a számla alapján szabják meg ezt az adónemet. A környezetvédelmi szempontok sem indokolják, hogy az elavultabb típusok kedvezményesen adózzanak. Mindazonáltal – tette hozzá – ez a most kiszivárgott adótábla még finomodhat is, hiszen a javaslat most jut el majd a parlamenti vita szakaszába, s a szakmai szervezetekkel folytatandó tárgyalások után is változhat a tervezet.

Kellene is változnia – véli Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Tarthatatlan ugyanis, hogy amíg korábban 50 százalékos különbség volt a korszerű és az elavult, több káros anyagot kibocsátó típusok adótételei között, addig a törvényjavaslat szerint ez különbség jelentősen zsugorodna. Az MGE elnöke szerint ez az uniós alapelvekkel sem lenne összeegyeztethető.