A legkeresettebb márkák importőrei attól félnek, hogy amikor a téli energiaszámlák megérkeznek, igen sokan lesznek, akik lemondanak a tavaszra tervezett autócseréről. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) egyaránt 185-190 ezer személygépkocsi eladását várja az idén az elmúlt évi 199 068 után, ez azonban már 9 ezerrel kevesebb volt, mint a 2004-es értékesítési darabszám. A hetedik és nyolcadik hónapra visszatérve,  a tömegautók forgalomcsökkenése összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint a prémium szegmensé, még ha a magánimport miatt a forgalomba helyezési adatok a luxuskocsiknál magasabbak, mint a belföldi eladások száma.

Amióta Magyarország is tagja az Európai Uniónak, könnyebb a magánimport, így sokan vásárolnak újszerű használt luxusautókat külföldön. Emiatt nem egy importőr mérsékelni volt kénytelen fogyasztói árait. Az árcsökkentés ugyanakkor az egész piacra kiterjedhet, ha az üzleti élet egy részének reményei megvalósulnak. Abban az esetben ugyanis, ha 275 forint alatt stabilizálódik az euróárfolyam (sőt egyesek év végére a 265 forint/eurót sem tartják kizártnak), a júliusban végrehajtott fogyasztói áremelést visszavonnák az importőrök. A vásárlóerő csökkenésével ugyanis az árverseny éleződésére számíthatunk a jövő évben.

A 2007-re vonatkozó prognózisok ugyanakkor borúsak. A Gémosz 160-180 ezer, a MGE 150-170 ezer gépkocsi eladását tartja valószínűnek. Az alsó értéket azért adta meg Győző Gábor, az MGE elnöke, mert nem tudni, mi lesz a sorsa a használtautó-importnak. Brüsszel ugyanis kifogásolja, hogy Magyarországon nem hozhatók forgalomba 1996 előtt gyártott autók, ugyanakkor ismereteink szerint a kormány is foglalkozik a kérdéssel.

Ha felszabadítanák a használtautó-importot (ezzel persze romlana a magyar autóállomány átlagéletkora), valószínűleg ugyanaz következne be, mint Lengyelországban, ahol emiatt – a J. D. Power adatai szerint – a 2004-es 318 ezerről 236 ezerre esett az új autók eladása az elmúlt évben. Ez persze – érvelnek a magyar piaci szereplők – az adóbevételek és közvetve a használt, valamint az új autók árának csökkenését okozza. Ez utóbbit amiatt, hogy sokan a használt kocsijukat beszámíttatják az új vásárlása esetén, a használtautó-árak csökkenése a saját erő esését is jelenti egyben.

Hasonló logika érvényesült azoknál a márkáknál, amelyek nullaszázalékos önrésszel, 120 hónapos részletre kínálták autóikat. A vonzó feltételek miatt sokan átgondolatlanul kötöttek vételi szerződést, és nem tudták fizetni a részleteket. Ezért tavaly mintegy 40 ezer néhány hónapos kocsi került vissza a finanszírozó intézetekhez. Értesüléseink szerint az ilyen akciók egyik nagy vesztese a Suzuki is, amelyből az elmúlt két hónapban több mint kétezerrel kevesebb kapott rendszámot, mint tavaly ilyenkor.

A legkelendőbb márkák közül csupán a Toyota és a Ford tudta növelni eladásait a nyáron, ez utóbbi ugyanakkor éppen a legárérzékenyebb szegmensben, a kiskocsik piacán is előrelépett: augusztusban 125 százalékkal több, 585 Fiesta kelt el, a márka másik kisautója, a Fusion 63 százalékkal lépett előre az elmúlt év augusztusához képest 299 darab eladásával. Madarász György, az importőr vállalat PR-vezetője azt mondta erről, hogy noha a Ford nem tartozik a legolcsóbb márkák közé, sikerült az ár/érték arányt a legjobb szinten tartani.

Barna Béla, a BMW, Opel és Renault márkákat forgalmazó Formont csoporthoz tartozó Opel Vektor ügyvezető igazgatója úgy látja: a német márka célcsoportjának reáljövedelme csak 3-5 százalékkal csökken, az érdeklődés lanyhulása azonban ennél nagyobb visszaesést sejtet. Arra következtetnek, hogy a politikai csatározások miatt romló közhangulat is nagymértékben viszszaveti a vásárlókedvet, emellett azt sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy komoly rétegek váltak hitelképtelenné. Az elmúlt évek támogatott hitelei, a lakáshitel-törlesztés lekötötte a lakosság egy részének forrásait, és egyre több kereskedő tapasztalja, hogy a készpénzes vásárlások aránya növekszik.

Vannak olyan márkakereskedők, akiknél 90 százalékos volt a hitelre vásárlók aránya, ez napjainkban 50 százalékra csökkent. Felmerül a kérdés, a forgalomcsökkenés milyen hatással lesz a – jórészt hitelből fejlesztő – márkakereskedők gazdálkodására. A Schiller Autócsalád név alatt Opel-, Chevrolet-, Toyota- és Skoda-kereskedéseket működtető csoport tulajdonosa, Schiller Gábor bizakodó, és éppen ezen a héten nyitja meg kibővített Skoda-szalonját Újpalotán. Úgy véli, azok a kereskedők vannak jobb helyzetben, akiknek jól működő szakszervize és karambolos járműveket javító műhelye eltartja a kereskedést.