A mentők évi több mint egymillió vonulása között harmincezer esetben valódi életmentésre is szükség van, ami azt jelenti, hogy ilyenkor minden perc számít, minden másodpercnek jelentősége van. Egy erősen vérző sérült percenként akár 5-8 deciliter vért is veszíthet, szívmegállás esetén pedig percenként 10 százalékkal csökkenhet a sikeres újraélesztés esélye.

Létfontosságú, hogy a mentők gyorsan a megadott helyszínekre érjenek, ezt azonban sokszor a figyelmetlen autósok, gyalogosok is megnehezítik. Perceket veszíthetnek az életmentők, ha az autósok nem húzódnak félre a mentő elől, akadályt jelent, ha a mentőautó mögé parkolva lehetetlenné teszik a hordágy használatát, de életveszélyes lehet a bömbölő zenétől a szirénát meghallani képtelen autós vagy gyalogos is.

Vezetési tréningre járnak
Eiter Zoltán, az Országos Mentőszolgálat Dél-dunántúli régiójának kommunikációs munkatársa elmondta, Pécsett és a megyei útjain is naponta találkoznak olyan esetekkel, amelyek bizony megnehezítik a mentők haladását a sziréna ellenére.

– Pécsett elsősorban az Árkád környékén találkozhatunk a legnehezebb forgalmi helyzetekkel, legyen szó akár autósokról vagy gyalogosokról. A Rákóczi úton hiába alakították ki a négy forgalmi sávot, a reggeli és a délutáni csúcsidőben nagyon lassú itt a haladás. A szélső sávot lefoglalják a megállókba beálló buszok, a belsőt pedig az araszoló autók, így szinte sehol nincs lehetőség a lehúzódásra. A 6-os úton, az Árkád és az autóbusz- pályaudvar közötti szakaszon a gyalogosok nehezítik meg a közlekedést. Többször is megtörtént már, hogy a zöld jelzésnél a szirénázva közeledő mentőkocsi előtt is leléptek az úttestre. Ez alapján pedig a vezetőknek a legváratlanabb helyzetekre is fel kell készülniük. Ezeket a szituációkat a vezetési tréningeken is gyakorolják – mondta a szakember.

Több villogó az autón
A mentőautók szirénája a maximálisan megengedett legnagyobb hangerőn működik, ennek ellenére gyakran előfordul, hogy a fülhallgatós gyalogosok, biciklisek vagy az autósok nem hallják meg a közeledő rohamkocsit. Pedig ha megfelelően használnák a visszapillantó tükröket, észlelhetnék a hátulról közeledő mentőt. Pontosan a könnyebb észlelhetőség miatt lettek sárga színűek az új mentőkocsik, illetve szereltek több kék-piros villogót a járművek elejére.

– Ma már többször van arra példa, hogy az esetkocsit mentőorvosi-kocsi is kíséri, így nem egy, hanem két szirénázó jármű halad egymás után. Ugyanakkor az emberek az egyik kocsi elhaladását követően – nem számítanak rá – már kevésbé figyelnek a másodikra. Éppen ezért a mentőgépkocsi-vezetők nem csak az utat és a forgalmi helyzeteket látják maguk előtt, hanem sok esetben a közlekedő autósok fejével is gondolkodnak, megpróbálják kitalálni, hogy mi lesz a reakciójuk.