A megújuló forrásból származó hajtóanyagok felhasználására vonatkozó uniós irányelv szerint már ebben az évben 2, 2010-re pedig 5,75 százalékra kell növelni a biohajtóanyagok részesedését a közlekedésben és szállításban. A direktíva teljesítésének ütemezéséről a tagországoknak tavaly nyáron kellett nyilatkozniuk. Magyarország – információink szerint – határidőre nem tájékoztatta Brüsszelt. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban elmondták: 2006 végéig áttekintik az üzemanyagokra vonatkozó szabályozást, és amennyiben szükséges, a direktívának megfelelően módosítani fogják. Amíg azonban ez meg nem történik, esélye sincs a kunhegyesi biodízelgyártó üzem beindításának.

Deme Pál, a Közép-tiszai Mezőgazdasági Rt. (KTM Rt.) elnök-igazgatója elmondta: a 400 millió forintos beruházással két éve felállított, évi 3,5 ezer tonna biodízel előállítására alkalmas üzem alapanyag-ellátása biztosított, hiszen a repcét, napraforgót egyébként is nehezen tudják értékesíteni a gazdák. Csakhogy a biodízel egyelőre kereskedelmi forgalomba nem hozható. Jelenleg kizárólag azok a termelők használhatnák fel a hajtóanyagot, akik az alapanyagot szállították hozzá, illetve a Mol Rt. felvásárolhatná és bekeverhetné a normál gázolajba, de az árban nem tudnak megállapodni.

A KTM Rt.-nél kitörési pontnak tekintették a biodízelgyártást, miután a magyar élelmiszer-feldolgozóipar meghatározó része multinacionális társaságok kezébe került. A beruházásban részt vevők, a technológiaszállítók referenciaüzemként kezelték a kunhegyesit. Az elnök-igazgatótól tudjuk, hogy exportálni nem képesek. Ausztria ugyanis önellátó biodízelből, a német piac pedig túlságosan messze van, tonnánkénti 30 eurós költséggel nem érdemes odáig szállítani.

Kunhegyesen arra számítanak, amint a magyar szabályozás is kötelezővé teszi a biohajtóanyagok felhasználását – tisztán, vagy pedig a hagyományos üzemanyagokba bekeverve –, abban a pillanatban megteremtődik a piacuk is. Deme Pál szerint az évi 20 ezer tonnás kapacitás tekinthető optimálisnak, ilyen nagyságú biodízelüzemből a magyar piac három-négyet bírna el. Erre – a közel 100 ezer tonnás – mennyiségre a Mol Rt.-nek szüksége is lehet hosszabb távon, az irányelv előírásait figyelembe véve.