Fotó: Katona Tibor

– A téli hónapokban egy napig sem állt le a munka a tesztpályán, az időjárás lehetővé tette a folyamatos munkavégzést. A pálya teljes területe 265 hektár, most körülbelül 55 százalékos készültségi foknál tartunk. A létesítmény egyes részeit már használatba vették a tesztelő cégek, eddig mintegy negyven cég használta ki a lehetőségeket. Az úgynevezett kezelhetőségi pályán, a dinamikai felületen és a még építés alatt álló okosváros, a smart city elkészült részén folyik járműtesztelés. A megjelent cégek igénybe veszik a fogadóépületet és a technikai épületet is. Az utóbbiban vannak a szerelőműhelyek, a teszteléshez szükséges technológiával és irodahelyiségekkel – mondta Vigh László országgyűlési képviselő, a járműipari tesztpálya beruházásának miniszteri biztosa, aki a munkákat bemutató helyszíni bejárást szervezett a sajtó számára.

Képünkön az egyik, 200 méter hosszú és négy méter széles fékfelületi sávot burkolják fűtött sátor alatt sima kerámialapokkal a szakemberek.
Fotó: Katona Tibor

Több mint egy óráig tartott az út autókkal, néhány megálló közbeiktatásával. A létesítmény biztonsági munkatársai felvezető autójukkal haladtak konvojunk előtt. Most már csak ilyen biztonsági intézkedések mellett lehet bejutni a területre, de a felvezetők nélkül el is eltévedtünk volna a hatalmas területen kanyargó utak között.

Fotó: Katona Tibor

-A smart city 18 hektáron helyezkedik majd el. Eddig egy 5 hektáros rész készült el. Van itt buszmegálló, különféle parkolók, minden olyan létesítmény, ami egy igazi nagyvárosban létezik – ismertette a miniszteri biztos. Az út a fékek tesztelésére szolgáló felületre vezetett, ahol 800 méteres gyorsító pálya után 200 méteres fékező szakasz következik 8 egymás melletti útsávon. A sávok különböző minőségű útfelületeket kínálnak. Az építők most egy fűtött sátor alatt ragasztják a 9,5 centis oldalú, 15 milliméter vastag japán gyártmányú kerámiakockákat. Ezt a 4 méter széles, 200 méter hosszú tükörsima útfelületet kézzel, szinte mozaikszerűen építik. Az 1,5 kilométeres, négysávos autópályának, majd a 3 kilométeres autóútnak a kavicsozása folyik. A tervek szerint ezeket le is aszfaltozzák az idén. Egyszerre 5 cég összesen 70 autóval tud majd egymástól látásgátló dombokkal is elszeparáltan tesztelni a zalaegerszegi próbapályán, tudtuk meg Vigh Lászlótól.

Fotó: Katona Tibor