Az új autók európai átlagára 2005 harmadik negyedévében 4,4%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, legfőképpen az új modellek árfelhajtó hatása miatt – derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből.

A PricewaterhouseCoopers Újautó Árindexe – forgalommal súlyozott újautó árak alapján számított mutató – alapján Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az árak 93%-kal haladják meg az eurózóna átlagárát. A harmadik negyedévben – meglepetésre – a svájci autópiac számított a legolcsóbbnak (-10%). Egy kivétellel minden kategóriában esett az új autók forgalma Európában, köszönhetően azonban az alsó középosztály dinamikus bővülésének a teljes forgalom 0,2%-kal emelkedett az előző éves értékhez képest.

A legnagyobb visszaesést (-10,3%) és a legmagasabb áremelkedést (6,0%) egyaránt a mini kategória produkálta.
„Az elmúlt egy évben bevezetett teljesen új, illetve megújított modelleknek köszönhetően az új autók forgalma erős maradt, az árak pedig tovább emelkedtek. Mivel a mini kategóriában az átlagár mintegy háromezer euróval alacsonyabb a kiskategóriás autók átlagánál, az eladott autókon elérhető nyereség pedig alacsonyabb, a megfelelő piaci ár megválasztása létkérdés. A fenntartható szintű nyereség elérése az igen hosszú (akár 10 éves) modellváltási ciklus miatt is kiemelkedően fontos” – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers Magyarország autóipari szakértőcsoportjának vezetője.

Magyar autópiaci körkép: Elmozdulás a mini és kiskategóriás autóktól a nagyobbak felé

Az új autók átlagára Magyarországon mintegy 5%-kal alacsonyabb az európai átlagárnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően most újra emelkedő tendencia jelei mutatkoznak (jelenleg az éves növekedési ütem 2,5%-os). Az új modelleknek köszönhetően a legintenzívebb áremelkedés az alsó középosztályban tapasztalható. Az elmúlt két évben az új autók forgalma enyhén visszaesett. A mini és kiskategóriás autók piacán érezhető csökkenést a korábban meglehetősen alacsony forgalommal bíró nagyobb autók iránti igény növekedése ellensúlyozta. Más országok autópiacaival ellentétben az egyterűek iránti kereslet nem emelkedett az elmúlt egy évben. Emellett a dízelüzemű autók továbbra is egyre nagyobb piaci részesedést tudhatnak magukénak, a benzinesek rovására.

Az öt legnagyobb európai ország autópiaca meglehetősen vegyes képet mutat. Németországban és Franciaországban egyaránt 3% feletti áremelkedés mellett enyhén növekedett a forgalom. Spanyolországban mind a forgalom, mind az árak erőteljesen növekedtek. Az olasz autópiac forgalma éves szinten mintegy 5%-ot esett, a kontinens legdinamikusabb áremelkedését produkálva. Nagy-Britanniában a folytatódó forgalomcsökkenés ellenére az árak újból emelkedni kezdtek. A legnagyobb piaci bővülésre Norvégiában és Dániában került sor a harmadik negyedévben. A finn autópiac forgalma 4%-ot esett az előző éves értékhez képest. A kiskereskedelmi árak az északi országokban (különösképpen Dániában) jóval az európai átlagára fölött vannak a kivételesen magas adótartalom miatt. Éves szinten Kelet-Európában a forgalom jelentősen visszaesett, Lengyelországban 30%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új autók átlagára összességében az európai átlag alatt maradt.