Szeptember 1-én minden eddiginél szigorúbb biztonsági szabályokat vezettek be a gumiabroncsok terén az Egyesült Államokban. Negyven év óta először szerepel a tesztek között a gumiabroncsok tesztje alacsony – a szükségesnél 40 százalékkal kisebb – keréknyomás mellett. A változó szabályok amellett, hogy kiszámíthatóbbá tehetik a közlekedést, újabb forradalmat indíthatnak el az autók biztonsági rendszereinek terén.
 
1885 óta – amikor Edward J. Claghorn benyújtotta a biztonsági öv szabadalmát – a fejlesztők folyamatosan ontják magukból a vezetési biztonságot jelentősen javító találmányokat. A biztonsági övet, a légzsákot, vagy a blokkolásgátlót (ABS) ma már az autók természetes tartozékának tekintjük.
 
A defekttűrő gumiabroncsok rekordsebességű elterjedése sem várat már sokáig magára: a J.D. Power and Associates kutatóintézet felméréséből kiderül, hogy a sofőrök túlnyomó többsége – 84 százaléka – a defekttűrő gumiabroncsot látná legszívesebben a következő biztonsági elemként.
 
Bár a defekttűrő abroncs története egészen 1892-ig, a szabadalom bejegyzéséig nyúlik vissza, az első valóságban is alkalmazott defekttűrő abroncsot 1934-ben fejlesztette ki a Goodyear. A gumiabroncs Lifeguard („Életmentő”) névre keresztelt belső tömlőt kapott, mely sérülés esetén is csak lassan, fokozatosan engedte elszökni a guminyomást. A Goodyearnak évtizedeken át nem akadt versenytársa a defekttűrő gumiabroncsok piacán. Az 1978-ban bemutatott SST (Self Supporting Tire, azaz „önhordó abroncs”) azonban felkeltette a konkurencia érdeklődését is.
 
A Goodyear a nyolcvanas években egy forradalmian új, aszimmetrikus kerék kifejlesztésével szilárdította meg vezető pozícióját. Hasonló koncepció alapján készült a Dunlop Denloc elnevezésű gumiabroncsa is, melyet a cég az utak akkori királyához, a Porsche 959 sportkocsihoz tervezett. Bár a tapasztalatok kedvezőek voltak – 1997-ben az új Chervolet Corvette már gyári szerelésben defekttűrő Goodyear gumiabroncsokat kapott – a nehézkes és költséges szerelés miatt mégis további fejlesztésre volt szükség.
 
2002-ben a Goodyear, a vele immár azonos cégcsoporthoz tartozó Dunlop és három másik gumiabroncsgyártó megegyezett a fejlesztések összehangolásáról. Az együttműködés eredményeként a gyártók a korábbinál jobb élettartammal és menettulajdonságokkal rendelkező, nem utolsó sorban pedig kedvezőbb árú defekttűrő gumiabroncsokkal jelentek meg a piacon. A mai, modern defekttűrő gumiabroncsok korábban elképzelhetetlen biztonságot nyújtanak: a magyar Készenléti Rendőrség tesztjén a Goodyear RunOnFlat gumiabroncsokkal szerelt tesztautójának nemrég a rendőrségi szöges útzár sem állhatja útját.
 
A RunOnFlat abroncsok menettulajdonságait egy defekt csupán alig észrevehető mértékben befolyásolja – az Egyesült Államokban ezért minden, 2004 után gyártott autóban kötelező tartozék az alacsony guminyomásra figyelmeztető rendszer. Szakértők arra számítanak, hogy a defekttűrő gumiabroncsok néhány éven belül rekordsebességgel terjednek el, elfoglalva méltó helyüket a biztonsági öv, a légzsák és az ABS mellett.
 
A Goodyear RunOnFlat gumiabroncsai immár Magyarországon is számos modellhez megrendelhetők a Minitől a BMW-n át a Mercedes-ig. Áruk mindössze 20-25 százalékkal magasabb a hagyományos abroncsokénál – egy szett defekttűrő gumiabroncs tehát annyiba kerül, mintha pótkerékkel kiegészített készletet vásárolnánk.