Az összehasonlító adatok szerint a Suzuki Ignis, a Nissan Micra, a Fiat Punto és a Renault Twingo adózatlan ára Magyarországon a legalacsonyabb az EU-ban. A Citroën C2, Citroën C3 és a Renault Clio tekintetében a második helyen állunk, ha a legalacsonyabb árat nézzük. Az összes gépkocsi tekintetében, valamint ha az adózás előtti árakat nézzük, akkor az újonnan csatlakozott országok közül Észtország és Lengyelország a legolcsóbb.

Míg az eurózóna országai közül Finnországban és Dániában lehet a legelőnyösebben autóhoz jutni. Németországban azonban már nem érdemes új autót venni. Az ott számításba vett 91 modell közül 38 esetben bizonyult az eurózóna legdrágábbikának. Közülük 21-nek az ára több mint 20 százalékkal kerül többe a térség legolcsóbb piacán találhatóknál. Az EU bizottsága szerint az árak közelítése 2004 második felében is folytatódott az EU egészét tekintve. Ebbe beleértendőek az új tagállamok is, melyeknek köszönhetően nagyok az árkülönbségek. A 25 nemzeti piacon az árak átlagos eltérése 6,4 százalék (2004 májusában még 6,9 százalék), míg az eurózónában csak 4,4 százalék.

Neelie Kroes, az EU versenyügyi biztosa szerint is fel lehet fedezni jelentős árkülönbségeket. Ezért a fogyasztóknak érdemes megnézni a konkurenciát. Nagyobb kategóriájú autók esetében is érdemes szétnézni. A Volvo S 80-as ára ugyanis Nagy-Britanniában a legkedvezőbb, itt 6057625 forint a luxusautó adó nélküli ára. Máltán viszont nem ajánlatos ilyen autót venni: majd 2,5 millió forintot bukhatunk a vételnél. A luxusautó ára ugyanis a szigetországban 8445885 forint. A versenyügyi biztos azonban hangsúlyozta, uniós törekvés a gyártók versenyt korlátozó gyakorlatának visszaszorítása, s ez várhatóan az árak egymáshoz közeledését hozza majd.

Itthon az autók árát – az áfán kívül – nagy mértékben emeli a 2004. február 1-től bevezetett regisztrációs adó. Kezdetben csak három besorolási kategória volt az adók mértékének megállapítására, később tovább bonyolódott a helyzet. Az illetékesek nyolc adókategóriával és megemelt díjtételekkel álltak elő. Az Európai Bizottság döntése értel-mében a regisztrációs adót legkésőbb 10 éven belül meg kell szüntetni. Kovács László, az unió adó és vámügyekért felelős biztosa szerint az uniós autókereskedelmet áttekinthetetlenné teszi a regisztrációs díj, melyet a 25 tagállamból csak 16-ban vetnek ki. Az EU-ban erősen eltérő az összeg is, van ahol 100 euró (24700 Ft), míg máshol 16 ezer euró (3954000 Ft) is előfordul.