“Igazi mérföldkő ez a nap a Kia történetében. A zsolnai gyár nagyszerűen példázza mindazt a technológiai fejlődést és autóipari szaktudást, amelyet cégünk az elmúlt 63 év alatt felhalmozott. Büszkék vagyunk az elért eredményeinkre, s arra, hogy a kifejezetten az európai vásárlók igényei szerint tervezett és kizárólag Európában forgalmazott Kia Cee’d a csúcsminőséget képviseli” – mondta az 1500 közéleti személyiség és vendég előtt Mong-Koo Chung, a Hyundai–Kia Automotive Group elnök-vezérigazgatója. Az ünnepségen a szlovák kormányfő, Robert Fico beszédében kijelentette: „Szlovákia továbbra is teljes támogatásáról biztosítja a Kia európai jelenlétét és növekedését, bízva benne, hogy együttműködésünk hosszú távú és gyümölcsöző lesz.”

Szeretik a focit

Bár a hivatalos avatást csak most tartották, a zsolnai üzemben már tavaly év vége óta készülnek az autók, ráadásul az eredeti terveknél nagyobb ütemben. A Cee’d iránti kereslet érdekében a Kia a tervezett időponthoz képest 45 nappal hamarabb munkába állította a második műszakot, így a zsolnai üzem gyártókapacitása óránként 60 gépkocsira nőtt, e hónapban pedig a tervezettnél 4000-rel több, összesen 14 000 darab gépkocsi gyártásával számolnak. A gyártásteljesítmény növelésére szükség is van: a Cee’d fogadtatása felülmúlta a várakozásokat, ráadásul a Kovács Miklós formatervezte autót májustól már Oroszországban is forgalmazzák.
Az egymilliárd dolláros beruházással létrehozott gyár végleges kapacitása évi 300 ezer darab lesz. Az idei év végére a Cee’d vásárlói már három karosszériaváltozat közül választhatnak: a Sporty Wagon névre hallgató kombi verzió gyártása augusztusban indul, a háromajtós modellt pedig decembertől fogják gyártani. A Cee’den kívül a jövőben több más típus is készülhet Zsolnán, az öreg kontinens piacaira szánt Sportage-ek gyártása pedig már ősszel elkezdődik.

A zsolnai gyáravatáson jelentették be azt is, hogy a Kia az UEFA Eurotop szponzoraként tovább bővíti az élvonalbeli labdarúgásnak nyújtott támogatását, többek között a jövő évi, osztrák–svájci Európa-bajnokság főszponzoraként.

“A Hyundai nem olcsó”

A Hyundai európai történetében is új fejezet kezdődött, a dél-koreai vállalat ugyanis lefektette új gyárának alapkövét. A kétségkívül jelentős esemény helyszíne a csehországi Nosovice volt, mindössze 85 kilométerre a konszern másik márkájának egy nappal korábban átadott zsolnai gyáregységétől. Úgy tűnik, a világ hatodik legnagyobb autógyártójának menetelése megállíthatatlan.

Richard Kopecny Richard Kopecny

A csehországi gyárban készül majd a főként európai piacra szánt i30-as modell ötajtós változata – melyet a genfi autószalonon már láthatott a nagyközönség –, valamint egy még be nem mutatott kompakt egyterű is. Az 1,1 milliárd eurós beruházás 2009-re készül el a tervek szerint, s az átadás évében a gyártókapacitás már eléri 200 ezres darabszámot. A második fázisban további 100 ezres kapacitással bővül a termelés. A számok figyelemre méltóak, hiszen a Hyundai 2006-ban 331 ezer autót értékesített Európában, tehát a gyártósorok elindulásáig új vevőket is kell találnia a márkának. A feladat nem tűnik egyszerűnek, főleg annak tükrében, hogy a ceremónián többször is hangsúlyozták, “a Hyundai többé nem szeretne az olcsó autó szerepében tetszelegni”. Mint mondták, a minőséget mindenhol meg kell fizetni. Ezek után kétséges, hogy érvényesítik-e az árakban azt az előnyt, amit a tengerentúli szállítás és a vám költségeinek elmaradása jelenthetne. Ráadásul „háziversenyre” is számítaniuk kell a kétévnyi előnnyel induló Kiával.

Holland módi

A Hyundainál nemcsak nemzetközi, hanem hazai viszonylatokban is jelentős változásoknak lehetünk tanúi. Az eddigi importőr, a Hyundai Motor Hungary Kft. jogutód nélkül megszűnik, a magyarországi forgalmazás jogát július 1-jétől a holland tulajdonú AutoBinck Holding N.V. veszi át a szervezettel és a márkakereskedői hálózattal együtt. Az AutoBinck 100 éves vállalat, meghatározó jelentőségű az európai autóiparban, hiszen évente 60 000 járművet értékesítenek Hollandiában és Kelet-Közép-Európa több országában. A csehországi alapkőletétel előtt Richard Kopecnyvel, a cég egyik ügyvezetőjével beszélgettünk. – Mit éreznek a változásból a Hyundai-tulajdonosok, illetve a leendő vásárlók? – Az immár évi 60 ezres autóértékesítés során kellő tapasztalatra tettünk szert. Rugalmasabb kiszolgálást, határozottabb márkajelenlétet ígérhetek. A Hyundai-tulajdonosok szinte semmit nem vesznek majd észre az importőrváltásból, ők csak az egyre bővülő szolgáltatásokat élvezhetik. – A Hyundai piaci részesedése Magyarországon alacsony, kb. 2700 autót helyeztek forgalomba az elmúlt évben. Hogyan szeretnének jobb pozícióba kerülni? – Az AutoBinck nagyon sikeres vállalat a régióban, a magyarhoz hasonló, ám kisebb szlovák piacon is tízezer járművet adunk el egy évben, igaz, nemcsak Hyundait. Tudjuk, milyen marketing kell ehhez, és versenyképes árakat alakítunk ki. – A versenyképes azt jelenti, hogy olcsóbb? – Nem tudok ma még pontos árakról beszélni, de egyvalamit látni kell. Véget ért az a korszak, hogy a dél-koreai autó olcsó tömegtermék. Minőséget árulunk, méghozzá nagyon jó minőséget, aminek ára van. Nem magasabb a többinél, de nem is alacsonyabb. Minden kategóriában a legjobb terméket szeretnénk eladni, átlagáron. – A cseh gyár indulása sem csökkentheti a jelenlegi vámmal, tengeri szállítással terhelt árakat? – Erről még korai beszélni, nem tudom, milyen árakkal számolhatunk két év múlva.

A Hyundainál azonban úgy gondolják, alapvető fontosságú egy európai gyáregység, mert csak így lehetnek sikeresek a C, más néven kompakt szegmensben, amely az értékesítések 30 százalékát teszi ki a kontinensen. E növekedési stratégia része volt korábban az európai designközpont fejlesztése és egy marketingközpont létrehozása is Németországban. A vállalat szoros együttműködésre készül a zsolnai Kia-üzemmel. Kihasználva a közelséget, közös beszállítókkal dolgoznak majd, illetve összehangolják háttértevékenységeiket is, mint például a szállítást. A 200 hektáron elterülő gyárban 3500-an dolgozhatnak a teljes termelés beindulása után, beszállítói szinten pedig további 4000 munkahely létesül.