A bemutatása előtt Škoda 781 kóddal jelölték a Favoritot, amely a Škoda első elsőkerék-hajtású járműve volt. Számos nagy nemzetközi cég figyelmét felkeltette a később sikeresnek bizonyult koncepció, azaz az elsőkerék-hajtású, keresztben beépített orrmotoros, alsó-középkategóriás ferdehátú – a Favoritnak nagy szerepe volt abban, hogy a Volkswagen AG 1991-ben betársult a Škoda Autóba.

A Škoda számos külföldi céggel együttműködött a tervezés során – a legfontosabb partner ezek közül az olasz Nuccio Bertone tervezőiroda, amely a karosszéria végleges formáját megrajzolta. A Porsche volt a másik nagy márka, amely igen komolyan részt vett a fejlesztésben – a feladatuk a lehető legjobb akusztikai és vibrációs paraméterek elérése volt a motortartó bakok megfelelő kialakításával. Végül összesen 42 új szabadalmat védettek le az új autóval kapcsolatban.

Azonban az akkor még csehszlovák autógyártó pénzügyi lehetőségei korlátozottak voltak, hiszen a költségvetést a kormány határozta meg. A politikai nyomás hatására a mérnökök kis híján a régi motort kényszerültek beépíteni, ám az erősödő környezetvédelmi hullám segített, hogy legalább néhány alapvető módosítást elvégezzenek. A fejlesztés költsége 210 millió csehszlovák koronára rúgott, ám még így is alacsonyabb volt, mintha a Škoda megvette volna az egyes részegységek licencét.

Eredetileg a cégvezetés 336 ezer Favorit megépítését tervezte 1990-ig, majd akkor beszüntették volna a típus gyártását. Azonban a Škoda gyárában egészen 1994-ig készültek Favoritok (összesen 783 163), és időközben fokozatosan kiegészítették a kínálatot a Forman és a Pick-Up változatokkal (223 059 darab, illetve 70 900 példány összesen). A Favorit ára 143 500 csehszlovák korona volt – akkoriban az átlagfizetés 3000 korona volt, így az ügyfeleknek közel 50 havi bérüket kellett kifizetniük egy új autóért. Ma az alapfelszereltségű Fabia 13 havi fizetésbe (a csehországi átlagfizetést figyelembe véve) kerül, vagyis körülbelül négyszer kevesebbe.